ممکن است متوجه نشوید که این روزها، لوگوها تا چه حد در زندگی ما هستند. به اطراف خود نگاه کنید؛ یک لوگو در گوشه بالای صفحه نمایش شما وجود دارد، احتمالاً یکی دیگر هم روی کفش شما، و کافی است سر خود را بچرخانید تا تعداد بسیار بیشتری لوگو ببینید. این علامتهای تجاری، چه در کنار اتوبوسها و چه به صورت نمادهای کوچک روی صفحه نمایش ما، نمادهای بسیار مهمی برای هر کسب و کاری هستند. از لوگو برای نشان دادن هویت یک برند و متمایز ساختن آن از سایر رقبا استفاده میشود. یک لوگوی خوب نه تنها نشان دهندهی دقیق برند و شخصیت آن است، بلکه باید به یاد ماندنی بوده و در زمینههای مختلف به کار آید. در ادامه میخواهیم دقیق تر بررسی کنیم که لوگو چیست و انواع لوگو را معرفی کنیم تا اگر قصد دارید برای برند خود یک لوگو طراحی کنید، راحتتر تصمیم بگیرید که کدام نوع لوگو برایتان بهتر است.
لوگو چیست؟
لوگوها تصاویر، متون، اشکال یا ترکیبی از این سه مورد هستند که نام و هدف یک کسب و کار را به زبان ساده نشان داده و برند یک کسب و کار را معرفی میکنند. یک لوگو اگر به خوبی طراحی شود و ویژگی های یک لوگوی خوب را شامل شود، میتواند با انتقال پیام برند شما، داستان شرکت را نیز بیان کند، به گونهای که به برقراری ارتباط عاطفی با مخاطب هدف شما کمک میکند.
داشتن یک لوگو به چند دلیل مهم است:
- تاثیر اولیه فوق العادهای ایجاد میکند که مشتریان را به تعامل با برند شما دعوت میکند
- به شما در ایجاد هویت برند کمک میکند
- به شرکت شما نمادی میدهد که از طریق آن مردم بهتر بتوانند شما را به خاطر بسپارند
- شما را از رقبا متمایز میکند
- وفاداری به برند را تقویت میکند
انواع لوگو چیست؟
لوگوتایپ
وردمارک یا لوگوتایپ (logotype)، تشکیل شده از نام برند است که با حروف خاصی نوشته شده است. اگرچه ممکن است این نوع لوگو، بسیار ساده به نظر برسد، اما برای طراحی لوگوتایپ باید به جزئیات توجه زیادی کرد.
اگر به دنبال طراحی لوگوتایپ هستید، میتوانید چند راه مختلف را امتحان کنید. برخی از برندها، مانند کوکاکولا، برای لوگوی خود یک تایپ فیس سفارشی ایجاد میکنند که این کار بسیار زمانبر بوده و به مهارتهای یک طراح حرفهای نیاز دارد. از طرف دیگر، میتوانید فونتی را انتخاب کنید که حس و حال برند شما را منعکس کند. برای مثال، طرحهای لوگوی مدرن معمولاً از فونت sans serif براق استفاده میکنند. کوچک، بزرگ یا ترکیبی بودن حروف و رنگ آنها نیز در لوگوتایپ اهمیت زیادی دارد. لوگوتایپ انتخابی عالی برای برندهایی با نامهای جذاب است که میخواهند نام خود را در همهجا به نمایش بگذارند. لوگوی برندهایی مانند کوکاکولا، پپسی، اسنپ و … از نوع لوگوتایپ است.
لوگو مونوگرام
لوگوی مونوگرام (Monogram Logo) نوعی از لوگو و زیر مجموعهای از تایپوگرافی است که از حروف و معمولاً، حروف اول نام تجاری شرکت تشکیل میشود.هدف از طراحی این نوع لوگو که معمولا شامل ۲ یا ۳ حرف است، سادهسازی و به خاطر سپردن راحتتر نام برند است. به عنوان مثال، گفتن و به خاطر سپردن ناسا (NASA) در برابر «National Aeronautics and Space Administration» به معنای اداره ملی هوانوردی و فضایی، بسیار سادهتر است. IBM، CNN، HP و HBO مثالهایی دیگر از چند برند معروف با نامهای نسبتاً طولانی هستند که لوگوی مونوگرام دارند.
از آنجا که در مونوگرام تمرکز بر حروف اول است، فونت انتخاب شده، اهمیت زیادی دارد. با انتخاب فونت مناسب، مطمئن باشید لوگوی شما نه تنها با موضوعاتی که شرکت شما انجام میدهد همخوانی دارد، بلکه هنگام چاپ روی کارت ویزیت نیز خواناست. از طرفی، اگر یک کسب و کار شناخته شده نیستید، میتوانید نام کامل کسب و کار خود را در زیر لوگو اضافه کنید.
لوگوی Letter Form
لوگوی لِتِرفرم (Letter Form) شامل لوگوهایی یک حرفی است که از حرف اول نام شرکت تشکیل شدهاست. از آنجایی که Letter Formها لوگوهای کوچکی هستند، به راحتی مقیاس پذیر هستند و حتی در سایزهای بسیار کوچک، قابل تشخیص خواهند بود. همین امر، آنها را به انتخابی ایدهآل برای لوگوی اپلیکیشنها، فاویکونها، تصاویر پروفایل رسانههای اجتماعی و … تبدیل میکند. به طور کلی، لوگوهای حروفی یا لترفرم انتخاب خوبی برای برندهای شناخته شده با نامهای طولانی است. در غیر این صورت، دانستن و به خاطر سپردن نام شرکت شما ممکن است دشوار باشد. لوگوی برندهایی مانند فیس بوک، مک دونالد و پینترست از این نوع هستند.
لوگو پیکتوریال یا لوگو تصویری
لوگو تصویری سمبولیک یا لوگو پیکتوریال (Pictorial Logo)، یک لوگوی مبتنی بر گرافیک بوده و شامل نمادها یا تصاویری است که هویت یا فعالیت برند را منعکس میکنند. این لوگو معمولا همان تصویری است که وقتی به نام شرکت فکر میکنید، به ذهن شما میرسد. سیب اپل و پرنده توییتر، دو نمونه از لوگوهای تصویری هستند. این تصاویر به قدری شناخته شده هستند که استفاده از آنها برای شرکتهای جدید یا شرکتهایی که دارای برند تجاری قوی نیستند، به شدت دشوار است.
بزرگترین نکتهای که هنگام تصمیمگیری برای استفاده از لوگو تصویری باید به آن توجه کنید، این است که چه تصویری را انتخاب کنید. این تصویر قرار است شرکت شما را معرفی کند و مخاطبان شما، برند شما را با این تصویر به یاد خواهند آورد. بنابراین شما باید به مفاهیم وسیعتری از تصویر انتخاب شده فکر کنید.
لوگو انتزاعی
لوگو انتزاعی (Abstract Logo) نوع خاصی از لوگوی تصویری است. در این نوع از لوگو، بهجای یک تصویر قابل تشخیص، مانند یک سیب یا یک درخت، یک شکل هندسی انتزاعی که نشاندهنده تجارت شما است، به عنوان لوگو در نظر گرفته میشود. چند نمونه معروف از این نوع لوگو، لوگوی ستاره شکل BP، دایره تقسیم شده پپسی و گل آدیداس است. مانند دیگر لوگوها، لوگو انتزاعی نیز اگر درست انتخاب شود، میتواند به خوبی عمل کند. زیرا برند شما را در قالب یک تصویر جالب نشان میدهد. لوگوهای انتزاعی به جای محدود شدن به یک تصویر واضح، به شما امکان میدهند تصویری منحصر به فردی برای نشان دادن نام تجاری خود ایجاد کنید.
مزیت یک لوگو انتزاعی این است که میتوانید آنچه را که شرکت شما انجام میدهد به صورت نمادین، بدون تکیه بر پیامدهای فرهنگی یک تصویر خاص، منتقل کنید. از طریق رنگ و شکل، میتوانید معنا را نسبت دهید و احساسات مثبتی را نسبت به نام تجاری خود ایجاد کنید.
لوگو مینیمال
لوگوی مینیمال (Minimal Logo) مفاهیم را با حداقل جزئیات ممکن ارائه میدهد. مینیمال در واقع یک سبک طراحی است که از آن برای طراحی لوگو نیز استفاده میشود. هدفی که این روش دنبال میکند، ساخت یک لوگوی زیبا و متناسب با کسب و کار به سادهترین شکل ممکن است. آنچه در این نوع طراحی باید مد نظر قرار گیرد، این است که رعایت سادگی به زیبایی لوگو لطمه وارد نکند. از آنجا که برخی از طرحها عمومیت پیدا کرده و تا حد زیادی شناخته شده است، گاهی اوقات طراحی به سبک مینیمال را دشوار میکند. در واقع شما باید ماهیت کسب و کار خود را در قالب یک شکل ساده که ماندگاری بالایی در ذهن مخاطب داشته باشد، نشان دهید یکی از معروفترین لوگوهای مینیمال لوگوی برند نشنال جئوگرافیک است.
لوگو سه بعدی
لوگو سه بعدی (۳D Logo) لوگویی است که مبتنی بر قواعد پرسپکتیو طراحی میشود. همان طور که میدانید، تصاویر سه بعدی از تصاویر دو بعدی جذابیت بیشتری دارند. به همین دلیل، گاهی اوقات از آنها به عنوان لوگو استفاده میشود. یک لوگو سه بعدی ممکن است شکل سه بعدی یک لوگوی تصویری یا یک لوگوی تایپوگرافی یا ترکیبی از این ۲ باشد. در حالت کلی، طراحی لوگو سه بعدی بایستی با خلاقیت بالایی انجام شده و دید مخاطب در آن لحاظ شود.
یکی از معروفترین انواع لوگو سه بعدی، لوگو شرکت یونیورسال و فایرفاکس است. جذابیتی که لوگوهای سه بعدی دارند موجب شده تا این سبک از طراحی لوگو بسیار مورد توجه قرار گیرد. نکته جالبی که درباره طراحی این نوع لوگوها وجود دارد این است که فقط در نرمافزارهایی که قابلیت طراحی تصاویر سه بعدی دارند انجام نمیشوند. بلکه اگر از قوانین فضای سه بعدی مطلع باشید میتوانید طراحی لوگو سه بعدی خود را در نرمافزارهایی با فضای دوبعدی نیز انجام دهید.
لوگو مسکات
لوگو مسکات (Mascot Logo)، یکی دیگر از انواع لوگو است که شامل یک شخصیت مصور است. لوگوی مسکات غالباً رنگارنگ، گاهی کارتونی و سرگرم کننده است. این نوع لوگو راهی عالی برای برقراری ارتباط با مخاطب به شمار میرود.
لوگو مسکات، شخصیتی است که نماینده شرکت شما است و میتوانید آن را به عنوان سفیر تجارت خود در نظر بگیرید. معروفترین لوگوهای مسکات عبارتند از Kool-Aid Man، KFC’s Colonel و Planter’s Mr. این نوع از لوگوها، برای شرکتهایی که قصد دارند برای خانوادهها و کودکان، فضایی سالم ایجاد کنند، گزینههای بسیار خوبی هستند. در زمان طراحی این نوع لوگو به پویایی فوقالعادهای که با درگیر شدن با مخاطبان ایجاد میشود فکر کنید.
لوگو امبلم
لوگو امبلم (Emblem Logo) شامل یک نوشته درون یک تصویر است. برای درک این نوع لوگو، مهرها را در نظر بگیرید. این لوگوها معمولاً ظاهری سنتی دارند که میتواند تأثیر قابل توجهی بر مخاطب داشته باشد. بنابراین اغلب برای بسیاری از مدارس، سازمانها مخصوصا سازمانهای دولتی گزینه مناسبی هستند. شرکتهای فعال در صنعت خودرو نیز بسیار علاقهمند به استفاده از لوگوهای امبلم هستند. نمونههایی از این نوع لوگو، نماد پری دریایی برند استارباکس یا تاج معروف هارلی دیویدسون است.
به دلیل تمایل لوگوهای امبلم به درج جزئیات بیشتر و این واقعیت که نام و تصویر به طور محکم در هم تنیده شدهاند، این نوع از لوگوها میتوانند تنوع کمتری نسبت به دیگر انواع لوگوها داشته باشند. تکرار یک طرح پیچیده در همه برندهای تجاری آسان نخواهد بود. از طرفی برای کارتهای ویزیت، نوشتههای یک لوگوی شلوغ ممکن است بسیار کوچک شود و قابل خواندن نباشد. همچنین، اگر قصد دارید این نوع لوگو را روی کلاه یا پیراهن بدوزید، باید طرحی بسیار ساده در نظر بگیرید در غیر این صورت، استفاده از آن بسیار دشوار خواهد بود.
لوگو ترکیبی
در این نوع لوگو، تصاویر و کلمات ترکیب میشوند. به عنوان مثال، یک لوگوی ترکیبی میتواند شامل ترکیب یک آیکون با تایپوگرافی یا ترکیب مسکوت با لترفرم باشد. برخی از برندها دارای یک لوگوی اصلی ترکیبی هستند و در موقعیتهای مختلف، از متن یا تصویر به صورت جداگانه استفاده میکنند. لوگوهای ترکیبی در بین برندهای همه صنایع محبوب هستند، زیرا بسیار متنوع هستند و شما میتوانید از تنوعی از لوگوهای خود برای اهداف مختلف استفاده کنید و همزمان یک زبان بصری واضح و منسجم را در همهی آنها حفظ کنید.
برای شرکت هایی که هنوز به خوبی شناخته نشدهاند، لوگوهای ترکیبی میتوانند نقطه شروعی عالی باشند و به شما در شناخت برند کمک کنند. با گذشت زمان، شما این آزادی را خواهید داشت که فقط از متن یا فقط آیکون استفاده کنید و در عین حال قابل تشخیص باشید.
لوگوهای برند شکلات توبلرون، دراپ باکس، داو و ان بی سی، نمونههایی از لوگوهای ترکیبی هستند.