۱۱ تغییر بزرگ اینترنت

اینترنت از زمان به وجود آمدنش تابه‌حال پیشرفت شگفت‌انگیزی داشته و این مسیر را به‌سرعت طی کرده است. دو سال پس از به دنیا آمدنش در سال ۱۹۸۹، ۴۲% از بزرگ‌سالان در آمریکا از کامپیوتر استفاده می‌کردند. اولین تلفن همراه باقابلیت اتصال به اینترنت در سال ۱۹۹۶ معرفی شد و ۵۶% از آمریکایی‌ها تا سال ۲۰۱۳ تلفن همراه هوشمندی داشتند که می‌توانست به اینترنت وصل شود. امروزه حدوداً ۴۰% از کل جمعیت جهان به اینترنت دسترسی دارند.

در این مطلب به تغییرات اینترنت از نگاه Weebly خواهیم پرداخت. Weebly این مطلب را بر اساس تغییرات وب‌سایت خودش در خلال ۱۰ سال اخیر آماده کرده تا بر سرعت پیشرفت اینترنت تأکید کند.

۲۰۰۶: MySpace و Internet Explorer محبوب‌ترین پلتفرم‌ها در میان کاربران :

اینترنت در سال ۲۰۰۶ با آنچه در حال حاضر شاهدش هستیم، تفاوت‌های بسیاری داشت. Weebly ادعا می‌کند که در آن سال تمایل عمده کاربران به وب‌سایت‌هایی با طراحی ساده و دور از پیچیدگی بود. Myspace از محبوب‌ترین وب‌سایت‌های ارتباط مجازی به شمار می‌رفت.

اغلب کاربران اینترنت در سال ۲۰۰۶ از مرورگر Internet Explorer استفاده می‌کردند. امکان دسترسی به فیس‌بوک دیگر به تحصیلات و دانشگاه‌های کاربران مربوط نمی‌شد و Dorsey Jack هم همان سال با ارسال اولین توییت، توییتر را افتتاح کرد. درواقع Myspace در سال ۲۰۰۶ با ۷۵ میلیون کاربر پادشاه رسانه‌های اجتماعی بود.

۲۰۰۷: اپل اولین آیفونش را عرضه کرد و بذر اینترنت سازگار با موبایل را کاشت :

پس از عرضه اولین آیفون توسط کمپانی اپل، ایده سازگاری اینترنت با موبایل مطرح شد.

پیش‌ازاین اغلب مردم آمریکا گوشی بلک‌بری داشتند و طبق تحقیقات مرکز Pew حدوداً ۳۶% آن‌ها اعلام کردند که گوشی‌هایشان را دوست دارند و تبدیل آن به آیفون برای آن‌ها کار سختی است.
۲۰۰۹: تلاش وب برای جذب کاربران تنها در یک نگاه

Jenny Emick، مدیر طراحی برند Weebly، می‌گوید «وب‌سایت‌های استاتیک دیگر کاربران و بازدیدکننده‌ها را راضی نمی‌کند و ارائه اطلاعات و محتوای مولتی‌مدیای یکسان به این معنی است که بازدیدکنندگان به‌زودی شمارا ترک خواهند کرد. ما تلاش کردیم وب‌سایت Weebly را به یک فضای دیجیتالی ساده تبدیل کنیم که کار با آن برای کاربر آسان باشد و درعین‌حال به‌اندازه کافی نظر کاربر را برای ماندن جلب کند».

در سال ۲۰۰۹ همچنین ۶۹% مردم ساکن آمریکا برای دریافت اطلاعات موردنیازشان به اینترنت مراجعه می‌کردند. بدین ترتیب در این سال اینترنت به رقیب جدی برای رسانه‌های چاپی و تلویزیونی تبدیل شد. توییتر هم در آن سال پیشرفت چشمگیری داشت و ارزشش ۱ میلیارد دلار برآورد شد. فیس‌بوک توانست در سال ۲۰۰۹ بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر جدید جذب کند.

۲۰۱۰: عکس‌ها وارد میدان می‌شوند :

شبکه‌های اجتماعی اشتراک‌گذاری تصاویر در سال ۲۰۱۰ معرفی شدند. هر دو شبکه محبوب Pinterest و Instagram از این نوع شبکه‌ها هستند که باهدف تأکید بر اهمیت تصاویر در فضای آنلاین راه‌اندازی شدند. کاربران وب هم در این سال به نصب و استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی تمایل بیشتری نشان دادند. حدوداً ۳۵% از افراد بزرگ‌سال در آن زمان تلفن‌های هوشمندی داشتند که از اپلیکیشن‌های مختلف پشتیبانی می‌کرد.

۲۰۱۱: اینترنت LTE و افزایش سرعت مرور وب :

در سال ۲۰۱۱ اینترنت LTE به شبکه‌های ارتباطی اضافه شد و کاربران دیگر می‌توانستند با سرعت بالاتری به‌مرور صفحات وب بپردازند. ظهور LTE همچنین طراحان وب را قادر ساخت تا جزئیات و محتوای بیشتری را وارد صفحات وب کنند.

در این سال همچنین Google Plus عرضه شد و تعداد کاربران وب‌سایت لینکدین از مرز ۱۰۰ میلیون نفر گذشت. لینکدین پس‌ازآن سهامش را برای خریدوفروش عمومی عرضه کرد.

۲۰۱۲: سال طلایی فیس‌بوک :

آن سال برای فیس‌بوک، سال تغییر به‌حساب می‌آمد.

تعداد کاربران فیس‌بوک در آن سال از مرز ۱ میلیارد گذشت و اینستاگرام را هم خرید. این تصمیم از طرف فیس‌بوک بازهم اهمیت تصاویر را در فضای آنلاین نشان می‌دهد. رسانه‌های معروف هم بیش از گذشته به فیس‌بوک توجه می‌کردند. سهام این شرکت در سال ۲۰۱۲ در NASDAQ به عرضه عمومی رسید.

۲۰۱۳: تصاویر، حکمرانان دنیای وب می‌شوند

تصاویر تمام صفحه از سال ۲۰۱۳ محبوب شدند. طراحی وب‌سایت Weebly هم برای همراهی با این گرایش، به‌شدت تغییر یافت و عکس‌های برجسته و عناصر تصویری بسیاری به آن اضافه شد.

Emick می‌گوید «به‌روز بودن در دنیای طراحی وب کاملاً نسبی است و بیش از هر چیز به مخاطبانی بستگی دارد که وب‌سایتتان را برای آن‌ها طراحی می‌کنید».

۲۰۱۴: تجربه گرافیک قوی و پیشرفته در فضای وب

استفاده از الگوهای انتقال رنگ، گرافیک‌های پیشرفته و تکنیک لایه‌ای حالا در اغلب وب‌سایت‌ها دیده می‌شد. در آن سال همچنین ۲۵% استفاده و مرور فضای وب توسط گوشی‌های هوشمند صورت گرفت و عرضه تبلت‌ها هم ۵۳% افزایش یافت.

۲۰۱۵: دوره شکوفایی وب‌سایت‌های تعاملی و پیمایشی

پیش‌ازاین سال اغلب وب‌سایت‌ها برای جلب نظر بازدیدکنندگان از استراتژی اشتباهی استفاده کرده و محتوای مهم را در ابتدای صفحه قرار می‌دادند تا کاربر مجبور نباشد برای پیدا کردنش حتی یک‌بار هم اسکرول کند.

در سال ۲۰۱۵ این ایده به‌کلی از بین رفت. طراحی وب‌سایت Weebly یک‌بار دیگر هم برای پیروی از این گرایش تغییر کرد و بیش‌ازپیش غنی شد. وب‌سایت جدید به‌گونه‌ای طراحی شد که کاربر برای یافتن محتوای موردنظرش باید وارد رابطه تعاملی شده و با سایر صفحات و محتوای آن درگیر می‌شد. درواقع کاربر دیگر مجبور بود صفحات را اسکرول کند. Emick دراین‌باره می‌گوید «طراحی وب‌سایت باید با طراحی روز پیش برود اما کاربر و تجربه کاربری را هم باید در ارتباط با سایت در نظر گرفته شود».

۲۰۱۶: تایپوگرافی و گرافیک متحرک

استفاده از کلیپ‌های ویدئویی در پس‌زمینه وب‌سایت از طراحی‌های پرطرفدار سال گذشته به‌حساب می‌آمد. همچنین استفاده از تایپوگرافی و گرافیک متحرک در صفحه اصلی سایت‌ها رواج یافت.

گرایش طراحی تعاملی و درگیر کردن کاربر با محتوای سایت هم تا اوایل ۲۰۱۶ ادامه داشت.

Emick می‌گوید «در سال ۲۰۰۷ آمار ثبت‌نام کاربران در صفحه اصلی وب‌سایت Weebly حدوداً ۳۵۰۰۰۰ نفر بود. این تعداد در سال ۲۰۱۶ به ۴۰ میلیون کاربر رسید».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *