سامانه های خود را از دید یک نفوذگر نگاه کنید !

تست نفوذ یا آزمون نفوذپذیری (به انگلیسی: Penetration test ) روشی برای تخمین میزان امنیت یک سیستم (معمولاً سرور)  شبکه ، سایت و یا نرم افزار می باشد که با شبیه‌سازی حملات یک حمله‌کننده (هکر) صورت می‌گیرد. در این روش متخصصین فناوری اطلاعات نتکا با تایید کارفرما  تمام سیستم و نرم‌افزارها و سرویس‌های نصب شده روی آن برای یافتن مشکلات امنیتی آزمایش می کنند و سپس اقدام به رفع مشکلات موجود و یا ارایه راهکار می کند.

لازم به ذکر است که در اولین تست نفوذ بر سازمان و سیستم خود ممکن است نتایج اعجاب انگیزی به بار آورد که مشخص می نماید که سیستم شما بیشتر از آنچه که انتظار داشتید آسیب پذیر در برابر حمله هکر ها می باشد.

انجام تست نفوذ سامانه های تحت وب و وبسایت ها

وب سایت ها و سامانه های تحت وب بصورت مستقیم به بانک اطلاعاتی داخلی متصل می شوند و در این سرورها داده های مهمی در جریان است. این سرورها هدف جذابی برای نفوذگران می باشند و همچنین دروازه ای برای دسترسی به سیستم های داخلی و داده های حساس و با ارزش می باشند. به عنوان رابط مستقیم با کلاینت، نرم افزارها و وبسایت ها معمولا به گونه ای طراحی می شود که رسالت آنها عملکرد، زیبایی، و سهولت محیط برای کاربر می باشد و امنیت نرم افزار معمولا بعد از آنها مورد توجه قرار می گیرد. سرویس ارایه شده از تست تیم امنیت شبکه نتکا به صورت جداگانه برای هر هدف تعریف می شود.

ارزیابی امنیتی سامانه ای تحت وب نتکا بر اساس متدولوژی Open Web Application Security Project (OWASP) 

Privacy Exposures
Input Validation Attacks
Database Vulnerabilities
Web/Application Server Insecurity

CGI Vulnerabilities
Script Injection Attacks (SQL Injection)
Software Infrastructure
Cross Site Scripting Attacks

۳rd Party Software Vulnerabilities
Password Cracking
User Privilege Elevation
Security of Plug-In Code

تست نفوذ شبکه و زیرساخت

با افزایش تعداد نفوذ به سامانه های سایبری مهم و با ارزش به صورت روزانه، اطمینان از امنیت زیر ساخت های شبکه ها قدم مهمی برای حصول اطمینان در حفاظت داده ها می باشد. نفوذگران می توانند ماه ها در شبکه شما به صورت  ناشناخته رخنه کرده، و به ثروت داده های حساس و و کلمات عبور دسترسی داشته باشند لذا بررسی و مرور جامع امنیت شبکه شما به صورت منظم بسیار حیاتی می باشد  تا آسیب پذیری ها و نقاط ضعف شبکه خود را قبل از مجرمان سایبری کشف کرده و امن سازی کنید.

ارزیابی امنیتی (VA)

آسیب پذیری های امینیتی خود را کشف کنید و امنیت خود را برآورد کنید ارزیابی امنیتی (VA) اولین قدم برای برآورد حقیقی نقاط ضعیف و آسیب پذیری های سازمان شما و تاثیر آنها در پیداری کسب و کار شما می باشد. ابزارهای قدرتمند استفاده شده توسط سیستمها مبتی بر شبکه، پورت ها، پروسس ها و سیاست های فایروال شما را برای کشف آسیب پذیری ها اسکن می کند از دسترسی های غیر مجاز جلوگیری کرده و ریسک Downtime شما را به حداقل می رساند.

انجام تست نفوذ داخلی

این نوع تست نفوذ از درون شبکه سازمانی شما انجام می شود. این آزمون حمله ای را شبیه سازی می کند , که ممکن است توسط یک کارگزار دارای دسترسی به شبکه داخلی شما انجام شود.

انجام تست نفوذ از خارج به درون

این تست از زاویه دید یک نفوذگر خارج از سازمان (عموما مبتنی بر اینترنت) طراحی و پیاده سازی می گردد. تیم امنیت شبکه نتکا حملاتی با تمرکز بر داده ­ها، دارایی ها و کاربران در تقابل و ارتباط با اینترنت سازمان،حمله واقعی را شبیه سازی می نماید.

انجام تست نفوذ شبکه بیسیم

 این تست از منظر یک نفوذگر که در رنج دسترسی شبکه بیسیم شما قرار دارد پیاده سازی می شود. تیم امنیت شبکه نتکا وضعیت امنیتی شبکه بیسیم شما را در محدوده معمول و مورد پذیرش سیاست­های امنیتی تایید شده مورد آزمایش قرار می دهد.

انجام تست نفوذ دسترسی از راه دور

این ارزیابی از دیدگاه یک کاربر خارجی احراز هویت شده انجام می پذیرد که با استفاده از تکنولوژی های دسترسی از راه دور (remote access) از جمله VPL، SSLVPN و … به شبکه سازمان شما متصل شده است.

سوالات متداول :

تست نفوذ یک نوع آزمون نفوذ پذیری امنیتی جهت یافتن مشکلات فنی و آسیب پذیری های است که مشکلات یا حفره های امنیتی موجود در مصحول شما مثل نرم افزار، وب، اپ موبایل، یا سخت افزار را بررسی و جهت رفع به شما نشان می دهد. برای تست نفوذ از تکنیک های شبیه حمله واقعی استفاده می شود.

تست نفوذ هزینه مشخصی ندارد. یعنی شما می توانید حتی برای یافتن مشکلات امنیتی محصول خود جایزه چند هزار دلاری نیز تعین کنید. بسته به نوع نرم افزار یا سخت افزاری که می خواهید آسیب پذیری های آن مشخص شود. همچنین روش ها و میزان اهمیت در تعیین قیمت تست نفوذ نقش دارند.

در دنیای تکنولوژی امنیت یک مسئله نصبی هست. امنیت صد درصد وجود ندارد. چرا که نرم افزارها و ابزارها تکنولوژی به سرعت در حال تغییر هستند. و تست نفوذ هم نمی توانند امنیت سیستم شما را تضیمن کند. تست نفوذ فقط آسیب پذیری ها را به شما گزارش می دهد. رفع این آسیب پذیری ها مرحله ای دیگر از کار هست.

بله. از آنجا که سیستم عامل، نرم افزار ها، ابزارهای هک و سایر عوامل دائما در حال تغییر هستند. اینکه برنامه شما سال ۲۰۱۹ امنیت داشت. دلیل بر غیر قابل نفوذ بودن در سال ۲۰۲۰ نخواهد بود.