میانگین عمر وب‌سایت‌ها

سایت‌ها اصلی‌ترین ابزار تبلیغات هر کسب‌وکار محسوب می‌شوند. اما آیا با وجود سرعت تغییرات دنیای امروز حتی سایت‌های موفق از خطر ثبات و کهنگی در امان هستند؟ مسلم است که باید وب سایت را قبل از اینکه کارآیی خود را از دست دهد، با طراحی مجدد جوان کنید تا بتواند همگام با صنعتی که در آن هستید، پیش برود.

مسئولان یک شرکت طراحی وب سایت ، یک آژانس خلاقیت و یک فروشنده نرم‌افزار وارد دفتر کارفرما شدند. کارفرما پرسید: «هر چند وقت یکبار باید طراحی وب‌سایت‌مان را تغییر دهیم؟». مسئول آژانس خلاقیت گفت: «هر دو سال یکبار». فروشنده نرم‌افزار گفت: «هر پنچ سال یکبار». طراح وب گفت: …
این یک لطیفه نیست، بلکه خاطره‌ای واقعی از یک طراح وب است که در این جلسه حضور داشت. هشت نفر از ۴ شرکت مختلف در اتاق بودند. پاسخ طراح وب در آن زمان این بود : «هر چهار سال یکبار». اما به گفته او، پاسخ استاندارد همیشه چیزی بین ۲ تا ۵ سال است که بسته به صنعت مورد نظر متفاوت است. اما این میزان تفاوت خیلی زیاد است.

از آن زمان، آنها تحقیقاتی را برای پاسخ به این سوال آغاز کردند:

طول عمر متوسط یک وب‌سایت چقدر است؟

با توجه به اطلاعات الکسا، ۲۰۰ سایت تبلیغاتی برتر را انتخاب کرده و اطلاعات آنها را در سرویس Wayback Machine بررسی کردیم. به طراحی و ساختاری که هر سایت در طول سال‌های مختلف داشته است نگاه کردیم و فاصله بین طراحی‌های مجدد اساسی هر کدام از آنها را مشخص کردیم.
متوجه شدیم که طول عمر وب‌سایت بطور متوسط، ۲ سال و ۷ ماه است. اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم ۲.۶۶ سال بود که برابر است با ۲ سال و ۶ ماه و ۲۷ روز.

این سایت‌ها مربوط به کسب‌و‌کارهای متوسط و بزرگ هستند که خدمات و محصولات‌شان روی حوزه تبلیغاتی متمرکز است.
تعجب کردید؟
اگر از هر کارشناس این حرفه این سوال را بپرسید، جواب مشابهی به شما خواهد داد: «بستگی دارد». به چه چیزی بستگی دارد؟ بیایید ببینیم چرا یک سایت می‌تواند زندگی شاد و طولانی داشته باشد و یا خیلی زود پیر شود.

۱۰ عامل موثر در طول عمر یک وب‌سایت

اینها عواملی هستند که سرعت پیر شدن سایت شما را مشخص می‌کنند. بعضی از آنها به تغییرات کسب‌و‌کارتان وابسته هستند. برخی دیگر به تغییراتی که در وب و انتظارات بازدیدکنندگان رخ می‌دهد بستگی دارند.
خوب است که شما نیز هر کدام از این سوالات را از خودتان بپرسید و پاسخ‌های مثبت و منفی خودتان را بشمارید. هر قدر پاسخ‌های مثبت‌تان بیشتر باشد، سایت‌تان بیشتر سن و سالش را نشان می‌دهد.
• آیا پیام و هدف اصلی کسب‌و‌کار من در طول زمان تکامل یافته است؟
• آیا استراتژی محتوای من تغییر کرده است؟ (اکنون انتشارات، رویدادها و ارتقاهای بیشتری را اجرا می‌کنم).
• آیا صنعت کار من تکامل یافته است؟ آیا افرادی که در این کسب‌و‌کار هستند، امروزه به شکلی متفاوت درباره موضوعات صحبت می‌کنند؟
• آیا در صنعتی وابسته به طراحی یا تکنولوژی هستم؟ زمان در این کسب‌و‌کارها سریع‌تر تغییر می‌کند.
• آیا سایت من با گرایشات و تمایلات روز طراحی همگام است؟ سایت‌های مدرن به قالب‌های ساده و تک ستونی تمایل دارند. در هر اسکرول اطلاعات کمتری ارائه می‌کنند و تصاویر بزرگتری نمایش می‌دهند که معمولا کل صفحه را می‌گیرد. این گرایش به سمت استفاده بیشتر از ویدیوها و فراخوان‌های برجسته است.

• آیا سایت من روی موبایل و تبلت هم به خوبی نمایش داده می‌شود؟ اگر آخرین طراحی مجددتان به ۶ سال پیش برمی‌گردد، احتمال دارد که اکثر بازدیدکنندگان شما اکنون از دستگاه‌های کاملا متفاوتی استفاده می‌کنند.

• آیا بروزرسانی سایت من دشوار است؟ سیستم‌های مدیریت محتوا پیشرفت کرده‌اند. عجیب نیست که توقع بالاتری برای بروزرسانی‌های ساده‌تر داشته باشیم. بروزرسانی در دنیای امروز باید سریع، رایگان و سریع باشد تا بتواند بیشترین تغییرات ممکن را روی محتوای سایت‌مان اعمال کند.
• آیا رتبه و ترافیک جستجوی سایت من کم شده است؟ اگر همواره بطور فعال در حال ارتقای سایت خود نباشید، احتمال دارد که رتبه سایت‌تان به مرور زمان نزول پیدا کند. طراحی مجدد سایت می‌تواند با یک الگوی سایت متمرکز بر عبارات کلیدی و صفحات جدیدی که موضوعات جدید را هدف گرفته‌اند، این روند نزولی ترافیک جستجوی سایت را برعکس کند.

• آیا نرخ تبدیل من در حال کاهش است؟ منظور درصدی از بازدیدکنندگان سایت هستند که به کاربران/خریدار واقعی تبدیل می‌شوند. توقع بازدیدکنندگان همواره رو به افزایش است، پس اگر سایت شما هم همیشه در حال پیشرفت نباشد، نرخ تبدیل کاهش خواهد یافت. یک طراحی مجدد می‌تواند با استفاده از یک طراحی جدید و بهینه کردن نرخ تبدیل که حتی فراتر از توقعات کاربران عمل کند، این روند پیر شدن سایت را کاملا تغییر دهد.

• آیا رقیبان به تازگی طراحی مجدد انجام داده‌اند؟ رقبا مشغول چه کاری هستند؟

سن در مقایسه با رقبای تان، یک عدد نسبی است

فکر کنید خودتان مشتری هستید. خدمات یا محصولات سایت خود را در گوگل جستجو کنید. چه می‌بینید؟
• رتبه‌های برتر به چه کسانی تعلق دارد؟
• آیا سایت‌ رقبا از شما جدیدتر است؟
مشتریان بالقوه شما این رتبه‌های برتر و آن سایت ها را هر روزه چندین بار می‌بینند. همین الان که این متن را می‌خواهید، در همین لحظه، فردی در حال نگاه کردن به نتایج جستجو و آن سایت‌ها است.

چطور طول عمر وب‌سایت خود را افزایش دهید

روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید وب‌سایت خود را ماه‌ها یا سال‌ها جوان‌تر کنید. در ذیل به نکاتی برای معکوس کردن روند پیر شدن سایت می‌پردازیم:

• «تزریق محتوا»:

اضافه کردن نوشته‌ها، تصاویر و ویدیوهای جدید می‌تواند به جوان دیده شدن سایت کمک کند. این روشی هوشمندانه است چرا که از این ابزارها می‌توان در طراحی مجدد نهایی استفاده کرد.

• «پیرایش»:

ناوبری را با حذف کردن لینک‌هایی که کمترین کلیک را دارند بهبود بخشید. می‌توانید این لینک‌ها را در خلاصه ناوبری هر صفحه‌ای در بخش زیر در گزارش Google Analytics پیدا کنید: Behavior ˃ Site Content ˃ All Pages

• «رقابت شانه به شانه»:

طراحی سایت را با چند تغییر در سبک صفحات متفاوت کنید. تغییر سبک و انتخاب قالب رنگ‌های جدید می‌تواند برند شما را بروز جلوه دهد.

• «جراحی صورت»:

طراحی مجدد صفحه اصلی سبب می‌شود که سایت شما برای بازدیدکنندگان جدید کاملا نو بنظر برسد. اما این از جمله اصلاحات موقتی است چون تغییرات بزرگ در این قسمت می‌تواند صفحه اصلی را در مقایسه با دیگر قسمت‌های سایت ناهماهنگ جلوه دهد.

• «بهبود صفحات»:

همانند جراحی صورت سایت، یک قالب جدید اضافه کنید که از امتیازات طراحی‌های مدرن محبوب امروز بهره می‌برد. این فرآیند هدفمند می‌تواند روی قسمت‌های مشکل‌دار سایت که بیش از همه عمر سایت را بالا می‌برند متمرکز شود. این قالب را روی صفحاتی که بیشترین ترافیک را دارند و همچنین صفحاتی که بیشترین آمار خروج کاربران را دارند، اعمال کنید.

توجه: اگر قصد طراحی مجدد در عرض یک سال آینده را دارید، هزینه زیادی برای سایت کنونی خود صرف نکنید. ارزش هر تغییر به هزینه آن هم بستگی دارد. برای این کار از راهنمایی‌های موجود برای اولویت‌بندی تغییرات وب‌سایت خود استفاده کنید.

“من یک وب‌سایت دارم، اما لطفا آن را نبینید”

تا بحال شنیده‌اید کسی این حرف را بزند؟ برخی آنقدر از طراحی وب خود خجالت می‌کشند که نمی‌خواهند کسی آن را ببیند. آنها می‌خواهند مهم‌ترین ابزار تبلیغات خود را مخفی کنند. در این مرحله، این وب‌سایت واقعا در حال آسیب رساندن به آن کسب‌و‌کار است.

حرف آخر

وقتی شما، کسب‌و‌کار شما و بازدیدکنندگان شما تغییر می‌کنند، وب‌سایت شما هم پیرتر می‌شود. سایت‌ها هر وقت از این قافله عقب بمانند و با کسب‌و‌کارتان هماهنگ نباشند، پیر تلقی می‌شوند و دیگر آن نتایج دلخواه را به شما نمی‌دهند. تا حد توان سعی کنید آن را جوان و تازه نگه دارید، اما همواره برای گرفتن تصمیمات جدی برای طراحی مجدد آماده باشید. و هر وقت خواستید این کار را انجام دهید، تا حد ممکن پیش‌نگری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *