یکی از سوالاتی که همواره هنگام راه اندازی و طراحی سایت برای عموم کاربران پیش میاد اینه که برای راه اندازی سایت از چه سیستم مدیریت محتوایی (CMS) استفاده کنیم؟ یا به عبارت ساده‌تر طراحی سایت با جوملا یا وردپرس؟ کدامیک بهتر است؟ انتخاب هر کدوم از این سیستم های مدیریت محتوا جوانب مثبت و منفی خودش رو داره که باید به درستی اونها را بررسی کنید، چرا که در این بین هر یک از کاربران این پلتفرمها طرفداران متعصب خودشون رو دارند و اگر بخواهید از این طریق به یک انتخاب درست برسید ممکنه تا در وسط راه از این انتخاب ناراضی باشید، بنابراین این خود شما هستید که بر اساس نیاز، امکانات لازم، راحتی کار با پلتفرم و… میتونید تا انتخاب درستی را داشته باشید.

جوملا و وردپرس دو مورد از بهترین سیستم های مدیریت محتوای تحت وب می باشند که دارای امکاناتی فراوانی برای طراحی و پیاده سازی سایت های اینترنتی هستند. وردپرس با توجه به قدمت و سادگی استفاده از آن محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا به شمار می آید که امروزه در حدود ۲۵ درصد از سایت های طراحی شده با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس طراحی شده اند. در مقابل جوملا به نسبت وردپرس قدمت کمتری دارد و تعداد سایت های کمتری با استفاده از جوملا طراحی شده اند.

آمار منتشر شده از سوی وبسایت Builtwith از بین یک میلیون سایت ساخته شده در دنیا

سیستم مدیریت محتوای جوملا

تعداد سایتهای تشکیل شده CMS
فرآیند نصب و تشکیل بانک اطلاعاتی
واسط کاربری
ساختار افزونه‌ ای
موتورهای جستجو بهینه سازی شده
جامعه‌ی کاربری
سیستم‌های چندکاربره با سطوح دسترسی مختلف
امنیت و پایداری سایت

سیستم مدیریت محتوای وردپرس

تعداد سایتهای تشکیل شده CMS
فرآیند نصب و تشکیل بانک اطلاعاتی
واسط کاربری
ساختار افزونه‌ ای
موتورهای جستجو بهینه سازی شده
جامعه‌ی کاربری
سیستم‌های چندکاربره با سطوح دسترسی مختلف
امنیت و پایداری سایت

در نهایت این‌ که با تمام توصیه‌ها انتخاب سیستم مدیریت محتوای سایت تا حد زیادی به سلیقه نیز بستگی دارد. تصمیم‌گیری در این مورد قطعی نیست. به همین دلیل همواره کاربران سیستم‌های مدیریت محتوا مشغول بحث و جدل برای اثبات برتری سیستم مورد علاقه‌ی خود هستند .

پس در نهایت به نیازهای خود،‌ توانایی‌هایتان، امکانات سیستم‌های موجود و ذوق و ایده‌های شخصی‌تان توجه کنید و انتخاب خود را انجام دهید.