اصطلاح دیجیتال مارکتینگ برای نخستین بار در دهه 1990 میلادی مورد استفاده قرار گرفت و تا سال 2010 به عنوان روشی موثر برای جذب مشتری و برقراری ارتباط با آنها شناخته شد. زمانی که این اصطلاح بیشتر مورد استفاده قرار گرفت، مفهوم گسترده تری پیدا کرد و پیچیدگی های آن بیشتر مشخص شد. همانطور که می دانید، عصر دیجیتال با روی کار آمدن اینترنت و وب آغاز شد. در ابتدا بازاریاب ها به این شیوه اعتماد نداشتند. با ظهور تکنیک ها و مفاهیم دیجیتال مارکتینگ پیشرفته
، روش های بازاریابی سنتی (مانند آگهی های تلویزیونی، بیلبوردها و…) دیگر موثر موثر واقع نشدند. از طرفی، رسانه های دیجیتال به سرعت پیشرفت کردند و فرصت های شغلی و درآمدهای جدیدی برای بازاریابی به وجود آمد.
شاید بازاریابی دیجیتال سابقه طولانی نداشته باشد، اما در همین مدت نسبتاً کوتاه پیشرفت زیادی داشته است و در سال های اخیر موجب رشد و توسعه بسیاری از کسب و کارها شده است. از همان سال های اول ورود دیجیتال مارکتینگ، شیوه های متعددی برای بازاریابی کسب و کارهای مختلف و جذب مخاطب به وجود آمدند. با ورود گوشی های هوشمند به زندگی مردم، شبکه های اجتماعی مختلفی راه اندازی شد و کاربران زیادی به آنها رو آوردند. با رونق و رشد شبکه های اجتماعی، دیجیتال مارکتینگ نیز توسعه یافت. استفاده از تکنیک ها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ جدید باعث شد بازاریاب ها به شیوه های نوین بازاریابی دست یابند. به این ترتیب امروزه شاهد فضای رقابتی تنگاتنگی میان صاحبان کسب و کار برای جذب مشتری بیشتر هستیم.