گوگل دوپلکس چیست؟

احتمالاً تابه‌حال نام سرویس گوگل دوپلکس(Google Duplex) را شنیده‌اید. این سرویس همان نرم‌افزاری است که می‌تواند با آرایشگر شما تماس بگیرد و به‌صورت تلفنی از او وقت بگیرد. فناوری دوپلکس واقعاً شگفت‌انگیز است؛ اما این نرم‌افزار هوشمند اصلاً چیست و چگونه کار می‌کند؟ آیا گوگل دوپلکس می‌تواند بر جستجو و سئوی وب‌سایت هم تأثیرگذار باشد؟ در این مطلب قصد داریم گوگل دوپلکس را آن‌چنان‌که هست به شما معرفی کنیم و برخی مسائل اخلاقی که از زمان رونمایی آن به میان آمده‌اند را هم مطرح کنیم. همچنین در آخر می‌خواهیم به تأثیر این فناوری تازه بر سئو بپردازیم.

گوگل دوپلکس چیست؟

گوگل دوپلکس یا گوگل داپلکس، نوعی فناوری تجربی تازه است که شرکت گوگل در خلال برگزاری کنفرانس I/O امسال آن را معرفی کرد. این فناوری نوین گوگل را قادر می‌سازد تا مکالمه انسانی را شبیه‌سازی کند. گوگل دراین‌باره اعلام کرده است که فناوری دوپلکس در حال حاضر تنها در چند زمینه معدود آموزش‌دیده و فعال است.

گوگل در هنگام رونمایی از دوپلکس کلیپ ویدیویی جالبی را به نمایش گذاشت که نشان می‌داد این نرم‌افزار هوشمند با آرایشگاه تماس می‌گیرد و طی مکالمه‌ای دوطرفه از منشی آرایشگرش وقت می‌گیرد.

آیا گوگل دوپلکس سرویس مفیدی است؟

جان هنسی در کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل گفت:” دوپلکس آزمون Turing را درزمینهٔ رزرو وقت موفقیت‌آمیز سپری می‌کند”. آزمون Turing درواقع آزمونی است که می‌تواند انسان را از ربات تشخیص دهد. بدین ترتیب رباتی را که در دوپلکس به‌کاررفته است نمی‌توان به‌آسانی از انسان واقعی تشخیص داد.

جان هنسی یکی از اعضای هیئت‌مدیره در شرکت آلفابت، شرکت مادر گوگل، است و همچنین از مهندسان برجسته درزمینهٔ علوم کامپیوتر به شمار می‌رود. وقتی این شخص چنین ادعایی می‌کند، حتماً باید آن را جدی قلمداد کرد.

جان هنسی در ادعای خود مشخصاً اعلام کرد که گوگل دوپلکس در یک زمینه آن‌هم ثبت و رزرو وقت موفق است. دوپلکس فعلاً نمی‌تواند به‌طورکلی موفق باشد؛ بلکه تنها در همین زمینه فعال است. همین موضوع به‌خوبی نشان‌دهندهٔ پرسشی است که ذهن بسیاری را به خود درگیر کرده؛ اخلاقیات چه می‌شود؟

اخلاقیات در باب هوش مصنوعی گوگل دوپلکس

وقتی از دستیاری مانند دوپلکس بهره می‌برید که از هوش مصنوعی قدرت می‌گیرد و می‌تواند با انسان‌های واقعی ارتباط برقرار کند، حتماً باید اخلاقیات را هم در نظر بگیرید. خوشبختانه مردم مدت‌هاست که اخلاقیات این علم را موردبحث و تبادل‌نظر قرار داده‌اند. وقتی درباره اخلاقیات در هوش مصنوعی جستجو می‌کنید، ابتدا با سه قانون مشهور علم رباتیک مواجه می‌شوید که Isaac Asimov آن‌ها را در سال ۱۹۴۲ معرفی کرد:

۱ – ربات نباید به انسان‌ها صدمه بزند یا از طریق عدم فعالیت باعث شود به آن‌ها صدمه‌ای وارد شود.

۲ – ربات باید از همهٔ دستوراتی که انسان‌ها صادر می‌کنند به‌جز مواردی که قانون اول را نقض می‌کند، اطاعت کند.

۳ – ربات باید از موجودیت خود تا زمانی که موارد اول و دوم را نقض نمی‌کند، حفاظت کند.

این قوانین درواقع زمینهٔ اصلی لازم را برای شکل‌گیری بسیاری از داستان‌های علمی تخیلی دربارهٔ ربات‌ها ایجاد کرد؛ اما حالا دیگر بسیار بدیهی به نظر می‌رسند. امروزه دانشمندان موارد بیشتری را به این قوانین افزوده‌اند. نویسنده‌ای به نام Lyuben Dilov در رمان معروف خود به نام راه ایکاروس شناخته‌شده‌ترین قانون چهارم رباتیک را مطرح کرد. در این قانون نوشته‌شده است که ربات‌ها باید در هر شرایطی هویت خود را به‌عنوان ربات حفظ کنند.

اگر به ویدیوی معروف گوگل در معرفی دوپلکس مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که این ربات اصلاً خودش را به‌عنوان ربات به انسان واقعی آن‌سوی خط معرفی نکرده است. این ربات هوشمند درواقع رفتاری کاملاً انسان گونه از خود نشان می‌دهد. بسیاری از کاربران و کارشناسان با این موضوع مخالف هستند و به همین خاطر گوگل را موردانتقاد قرار داده‌اند. گوگل هم در پاسخ اعلام کرده است که قصد دارد موارد موردانتقاد را تصحیح کند؛ اما سؤال اینجاست که چگونه؟ متأسفانه گوگل در اغلب مواقع نیت خود را واضح بازگو نمی‌کند. این غول تکنولوژی ادعا می‌کند که لینک‌های آگهی و ارگانیک را در صفحه نتایج جستجو به‌خوبی از یکدیگر تمییز می‌دهد؛ از طرفی اغلب کاربران که چندان با فناوری آشنا نیستند، نمی‌توانند این لینک‌های مجزا را از هم تشخیص دهند. دربارهٔ این مشکل تازه در باب اخلاقیات رباتیک هم فعلاً باید منتظر بمانیم و ببینیم چه پیش می‌آید.

مفهوم امنیت

این فناوری خاص اگر در دستان نااهلان بیفتد، دردسرساز خواهد شد. آیا می‌دانستید که حالا شبیه‌سازی دقیق و منطقی صدای افراد حقیقی در کمتر از ۱ دقیقه ممکن شده است؟ این موضوع را با سیستم‌های امنیتی سطح پایین موجود در مکالمه‌های تلفنی که برای مثال در امور بانکی خود استفاده می‌کنیم، مقایسه کنید تا متوجه شوید که چه فاجعه عظیمی درراه است.

گوگل دوپلکس قرار است در چه زمینه‌ای به کار آید؟

نمونه‌های واقعی که تابه‌حال از گوگل دوپلکس دیده‌ایم، همگی فعالیت این ربات هوشمند را درزمینهٔ تعیین و رزرو وقت و همچنین برنامه‌ریزی برگزاری جلسات به نمایش گذاشته‌اند. این نمونه‌ها به‌خوبی ایدهٔ دستیار شخصی را که Google Assistant به خاطر آن توسعه‌یافته است، نشان می‌دهند. از طرفی اگر هوش مصنوعی در تعامل با مشتریان تا این اندازه توسعه یابد، قطعاً کسب‌وکارها مایل خواهند بود از آن برای برقراری تماس‌های تلفنی شرکتی با مشتریان خود بهره ببرند. بدین ترتیب گوگل دوپلکس به راهنمای تلفنی تبدیل خواهد شد.

آینده گوگل دوپلکس چه خواهد شد؟

در حال حاضر نمی‌توان اظهار کرد که گوگل دوپلکس چه زمانی قرار است به‌طور گسترده مورد بهره‌برداری واقع شود. بهره‌برداری وسیع و عمومی از این فناوری نوین در سال جاری میلادی و حتی سال آینده هم محقق نخواهد شد، اما روند پیشرفت آن قطعاً ازآنچه اکثر کاربران تصور می‌کنند، سریع‌تر است. اگر گوگل دوپلکس بتواند در رستوران موردعلاقه‌تان میز رزرو کند، همچنین قادر خواهد بود فرم درخواست کارت اعتباری و بانکی شما را هم تکمیل و ارسال کند. ازآنجاکه گوگل دوپلکس از فناوری نوین هوش مصنوعی بهره می‌برد، سریع‌تر عمل می‌کند و کمتر دچار خطا می‌شود.

به گوگل دوپلکس به‌عنوان یک افزونهٔ حرفه‌ای و پیشرفته برای سیستم پایش مکالمه‌های تلفنی که گوگل آن را پیش‌تر معرفی کرده است، نگاه کنید. گوگل هم می‌تواند فرم درخواست کارت اعتباری شما را تکمیل کند و حتی بدون آن‌همه آموزش به‌عنوان یکی از طرف‌های مکالمه تلفنی در این ویدیوها نقش ایفا کند و وظیفهٔ رزرو میز رستوران را بر عهده بگیرد. پرسش اصلی اینجاست که اگر دستیار هوشمند شما با سامانه مبتنی بر گوگل دوپلکس تماس بگیرد چه می‌شود؟ آیا این دو سامانه هر دو از مکالمه انسانی بهره می‌گیرند تا هدف خود را محقق سازند؟ آیا بدین ترتیب زبان مکالمه میان رایانه‌ها هم به مکالمه انسانی تبدیل می‌شود؟

گوگل دوپلکس چگونه بر جستجو و سئو وب‌ سایت تأثیر می‌گذارد؟

ممکن است تصور کنید که گوگل دوپلکس نمی‌تواند بر سئو وب‌سایت تأثیر مستقیم بگذارد؛ اما این نکته را در نظر بگیرد که اگر دستیار هوشمند گوگل بتواند چنین مکالمه‌ای با آرایشگر یا رستوران موردنظرتان برقرار کند، شما هم با آن‌ها چنین مکالمه‌ای خواهید داشت؟ وقتی با گوشی تلفن خود صحبت می‌کنید، به نظر می‌رسد در حال صحبت کردن با منشی‌تان هستید. جستجوها مکالمه‌ای‌تر و نتایج آن‌ها پیچیده‌تر خواهد شد.

وقتی نتایج جستجوها پیچیده می‌شود، زمینهٔ اصلی موضوع اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. به همین خاطر بر تهیه و تولید محتوای مناسب تأکید داریم.

تأثیر فنی دوپلکس بر سئو وب‌سایت جنبهٔ دیگری از این ماجراست. هوش مصنوعی با تکیه‌بر داده‌های ساختاریافته می‌تواند کارایی بیشتری داشته باشد. به همین خاطر اگر برای رزرو وقت از سامانه‌های استاندارد استفاده کنید، کار گوگل هم بسیار راحت‌تر خواهد شد. بهره گرفتن از سامانه‌های برنامه‌ریزی‌شده و استاندارد باعث می‌شود نیاز موتورهای جستجوی گوگل برای آموزش مجدد از بین برود. بدین ترتیب که گوگل سامانه مورداستفاده شما را شناسایی می‌کند و تشخیص می‌دهد که برای تکمیل تقاضای شما دیگر به آموزش بیشتر نیاز ندارد.

قدم‌های بعدی

حالا قرار است چه پیش آید؟ فعلاً باید منتظر بمانیم و ببینیم گوگل دوپلکس و دستیار هوشمند گوگل در عمل چگونه خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *