پنج نکته قبل از کد نویسی

برنامه‌نویسی موضوعی است که معمولاً افراد علاقه‌مند به دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات به آن اشتیاق دارند. شما هم در حال فراگیری اصول و مبانی کد نویسی هستید، توصیه می‌کنیم این مطلب را دنبال کنید؛ در این مطلب به بیان مواردی خواهیم پرداخت که توجه به آن‌ها پیش از آغاز روند فراگیری کد نویسی می‌تواند کمک زیادی به پیشرفت شما کند.

۱ . تنها به جستجو در گوگل متکی نباشید

 

جستجوی کدها در گوگل می‌تواند روش خوبی برای یادگیری کدها باشد، اما افرادی که فعالیت خود درزمینهٔ کد نویسی آغاز کرده‌اند، نباید تنها به جستجو در گوگل متکی باشند. البته گاهی اوقات برخی از کد نویسان در حین فراگیری کد نویسی اصلاً کدها را در گوگل جستجو نمی‌کنند و تلاش می‌کنند و تنها با اتکا به حافظه، یادداشت‌های خود و فرضیه‌های منطقی کار خود را پیش می‌برند؛ اما این هم درست نیست و چنین رویکردی در اغلب موارد منجر به یادگیری نمی‌شود. سعی کنید تعادل را حفظ کنید.

علاوه بر جستجوی کدها در گوگل، روش‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانند به پیشرفت شما کمک کنند. از میان آن‌ها می‌توان به استفاده از کتابخانه‌ها، فریمورک‌ها، زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف، syntax changing و همچنین توجه به روش‌های منسوخ‌شده در این حوزه، اشاره کرد.

برنامه‌نویسی بر پایه اشتراک‌گذاری دانش استوار است. از اطلاعات به اشتراک گذاشته‌شده توسط سایرین استفاده کنید و سعی کنید دانش خود را در اختیار افراد علاقه‌مند قرار دهید.

۲ . روند کار را نشان دهید

برخی از نشان دادن روند کار خود، اکراه دارند و فقط به دنبال نتیجه نهایی هستند.
این رویکرد ممکن است در برخی موارد مثل حل کردن معادله‌های مختلف مشکلی نداشته باشد و افراد این توانایی را داشته باشند که برخی از معادلات را در ذهن خود حل کنند و فقط نتیجه نهایی را بر روی کاغذ بیاورند؛ اما در مورد برنامه‌نویسی این‌چنین نیست و تا کد ننویسید چیزی اجرا نمی‌شود.

تصور کنید قصد داشته باشید برنامه‌ای برای محاسبه امتیاز بازیکنان بنویسد و یا بخواهید در هر صفحه از وب‌سایت شما، فقط ده نتیجه جستجو نمایش داده شود. این کار را نمی‌توان تنها به‌صورت ذهنی انجام داد و برای کسب نتیجه باید دانش ذهنی خود را به‌صورت کد بنویسید تا اجرا شود.

۳ . از پروژه‌های کوچک شروع کنید

 

می‌توانید کار خود را با برنامه‌نویسی یک اپلیکیشن یا طراحی وب‌سایتی که نیازمند هفته‌ها و یا حتی ماه‌ها زمان باشد، آغاز کنید؛ اما این کار نه‌تنها به پیشرفت کد نویسی شما کمک نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود در ابتدای کار خود با مشکلات زیادی مواجه شوند.

بسیاری از کسانی که قصد یادگیری کد نویسی دارند تصور می‌کنند که باید دو یا سه مرحله از کار را هم‌زمان با یکدیگر انجام دهند و این موضوع باعث می‌شود نتوانند نخستین گام خود را با موفقیت بردارند. توصیه می‌کنیم آموزش برنامه‌نویسی را از کوچک‌ترین بخش ممکن آغاز کنید.

۴ . هم‌زمان بر روی چند پروژه کار نکنید

 

برخی افراد هنگامی‌که نمی‌توانند بخشی از کار را انجام دهند، کار کردن بر روی بخش دیگری را آغاز می‌کنند و یا وقت خود را صرف تکمیل پروژه‌ای می‌کنند که قبلاً در حال انجام آن بوده‌اند. این افراد غالباً درک درستی از کار خود ندارند و در اغلب موارد به نتیجه مطلوب دست پیدا نمی‌کنند.

زمانی که بخش‌های مختلف را تکمیل می‌کنید، تعامل کدها را به‌خوبی مشاهده خواهید کرد و می‌توانید باگ‌ها را سریع‌تر تشخیص دهید. پیشنهاد می‌کنیم بر روی هر بخش به‌صورت جداگانه تمرکز کنید و آن را تکمیل کنید و پس‌ازآن به سراغ بخش بعدی بروید.

۵٫منشأ ایراد را بیابید

یکی از مواردی که باید در حین کد نویسی به آن توجه کرد، استفاده از text editor است. درصورتی‌که نتیجه کار با نتیجه مورد انتظار شما مطابقت نداشته باشد، این کار به شما کمک می‌کند تا متوجه اشتباهات خود بشوید؛ مثلاً ممکن است خطای تایپی باعث ایجاد مشکل شده باشد یا ترتیب توابع خود را به‌درستی رعایت نکرده باشید با استفاده از این ابزار می‌توانید این اشکالات را برطرف کنید.

گاهی اوقات ممکن است اشتباه در کد، دلیل ایجاد مشکل نباشد و خطا مربوط به‌اشتباه توسعه‌دهنده باشد؛ بنابراین باید به این موضوع توجه کنید که همیشه کدها دلیل دست نیافتن به نتیجه مطلوب نیستند و ممکن است اشتباه خود شما موجب بروز اشکال شود. تسلط شما بر کد نویسی نه‌تنها روند یادگیری شمارا سرعت می‌دهد، بلکه موجب می‌شود باگ‌های مختلف را نیز سریع‌تر بیابید و برطرف کنید.

توجه به این پنج اصل می‌تواند تا میزان زیادی به پیشرفت روند یادگیری شما کمک کند و در تعیین رویکرد کد نویسی شما، نقش مؤثری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *