وفاداری به برند

حتماً در بین افراد جامعه و حتی خانواده کسانی را می‌شناسید که نسبت به برند خاصی از محصولی خاص حساسیت بسیار دارند و در صورت بالا رفتن قیمت آن محصول خاص باز هم نسبت به خرید از آن برند تعصب دارند. مسلماً کمپانی تولیدکننده تلاش زیادی کرده است تا بتواند این وفاداری را در بین مشتریانش ایجاد کند. نتیجه این تلاش خریدارانی را ایجاد کرده است که به‌صورت مداوم از برندشان خرید می‌کنند و بقای کسب‌وکارشان را تضمین کرده‌اند. ما در این مقاله به استراتژی‌هایی می‌پردازیم که از طریق آن می‌توانید وفاداری را در مشتریان خود ایجاد کنید.

این روزها وفاداری به برند تجاری به یک مفهوم زودگذر تبدیل‌شده است. مشتریان برای قیمت مناسب‌تر، انگیزه‌های بهتر و حتی دیدن یک تبلیغ قوی درباره محصولی جدید، حاضرند برندی که سال‌ها استفاده می‌کرده‌اند را کنار گذاشته و محصول دیگری را جایگزین کنند. حالا شما در چنین بازاری باید چه کاری باید انجام دهید تا وفاداری مشتریانتان به برند شما بیشتر شود؟ در ادامه به بررسی این نکته خواهیم پرداخت.

 وفاداری به برند یا نام تجاری چیست؟

اول‌ازهمه بگذارید به یک توافق درباره مفهوم وفاداری به برند تجاری برسیم. وفاداری به نام تجاری به یک سری الگوهای رفتاری از سوی مشتریان اشاره دارد به این صورت که مصرف‌کنندگان به‌صورت منظم از برند شما خرید کرده و همیشه حمایت خود را نسبت به برند شما حفظ می‌کنند. حتی در بعضی موارد بدون در نظر گرفتن قیمت، محصول شما را ترجیح می‌دهند.

استراتژی‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها مشتریان وفادار بسازید. بااین‌حال شما می‌توانید با حفظ مداوم کیفیت محصولات خود وفاداری به برند خود را در مشتریانتان پرورش دهید. مانند برند اپل که هر روز به تعداد دنبال‌کنندگانش برای محصولات آیفون، آی‌پد می‌افزاید.

وقتی کسی می‌پرسد که «چطور می‌توانم وفاداری به نام تجاری خود را بین مشتریان افزایش دهم؟» اغلب به دنبال پاسخ‌هایی است که از بازاریابی که در آن شما از مفاهیم و تکنیک‌های خاصی برای کمک به ایجاد ارتباط بهتر بین نام تجاری و مشتری استفاده می‌کنید، است. اگرچه ارائه محصولی با کیفیت بالا و قیمت مناسب کارساز است اما به‌عنوان الزام برای ایجاد وفاداری در مشتری در نظر گرفته نمی‌شود و چیزی نیست که واقعاً در شخصی احساس پشتیبانی ایجاد کند.

 نکاتی برای افزایش وفاداری به برند

یک برنامه وفاداری ایجاد کنید: این‌یک متد امتحان شده و صحیح است که شامل راهکارهای ساده‌ای است، مثل یک کارت پانچ شده که شما همراه با محصولتان برای مشتری ارسال می‌کنید، به‌طور مثال چند محصول به‌عنوان پیشنهاد به‌صورت رایگان در نظر گرفته و عناوین آن‌ها را بر روی کارت نوشته و همراه محصولتان برای خریدار ارسال کنید، به این صورت که در صورت خرید ۱۰ نمونه از محصول دریافتی خود می‌تواند از بین محصولات موجود روی کارت انتخاب کرده تا برایش به‌عنوان هدیه ارسال کنید، اگر می‌خواهید در این طرح موفق باشید باید سعی کنید محصولاتی که پیشنهاد می‌دهید ارزشمند باشند تا میل به خرید مجدد را در مشتری‌تان ایجاد کند. برنامه وفاداری‌ای که تهیه کردید را باید برای مشتریانتان در قالب‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کنید. همچنین مشتریانی که نامشان در برنامه وفاداری شما به‌عنوان مشتری وفادار ثبت‌شده است اطلاعاتشان را مثل شماره تماس و آدرس ایمیل را برای شما ثبت می‌کنند و بدین‌وسیله می‌توانید ایشان را در جریان کوپن‌های تخفیفی بعدی و دیگر برنامه‌ها قرار دهید.

شخصی‌سازی را افزایش دهید:

شخصی‌سازی یک‌راه عالی برای پرورش وفاداری در مشتریان است چراکه باعث می‌شود مشتری احساس ارتباط بیشتری بانام تجاری شما کرده و تصور کند شما حواستان به مشتریانتان است. البته اجرایی کردن این راهکار برای کسب‌وکارهای کوچک و یا در اندازه متوسط راحت‌تر بوده چراکه دامنه مشتریانشان کمتر است. مثلاً وقتی مشتری‌ برای اولین بار از محصولات شما خرید می‌کند پیام خوشامدگویی‌ که در قالب پیامک، ایمیل و یا … برایش ارسال می‌کنید بجای اینکه یک پیام آماده بوده، با نام کوچک خود مشتری باشد، همچنین پیام یادآور روز تولد برای مشتریان ارسال کنید.

محصولات مشابه خریدهای قبلی مشتری که فکر می‌کنید ممکن است موردنیازش باشد را نیز پس از موجود شدن در لیست فروشتان برای مشتری ارسال کنید. همه این‌ها و دیگر مفاهیم مشابهی که می‌توان بکار برد تا یک وفاداری طولانی‌مدت در ذهن مشتریان ایجاد کرد.

استفاده از سفیران نام تجاری:

ایده استفاده از سفیران نام تجاری یک ایده جدید نبوده و سال‌هاست که مورداستفاده قرار می‌گیرد. به این صورت که شما مشتریان وفاداری دارید که سال‌هاست از برند تجاری شما خرید کرده و همه جوری خواهان محصولات شما هستند و حاضرند شما را به دیگران نیز معرفی کرده و به ارتقا شما کمک کنند. به‌طور مثال توصیه استفاده از نام تجاری شما را توییت کنند، در وبلاگ خود قرار دهند و یا در دیگر صفحات اجتماعی خود منتشر کنند. اغلب این افراد کسانی را در اطراف خود دارند که جزو جامعه آماری هدف شما هستند. به‌طور مثال این فرد با طرفداران شبکه های مجازی‌اش احتمال زیاد مشترکات زیادی خواهند داشت که احتمالاً نیاز به محصول شما در ایشان نیز قرار دارد.

بازخوردها را کنترل کنید:

شبکه‌های اجتماعی و سایت‌هایی مثل Yelp به دلایل زیادی بسیار شگفت‌انگیز هستند. برای کسب‌وکار یکی از این دلایل به‌طور مثال بررسی بازخورد مشتریان است و اینکه به ایشان فرصت دهیم تا اظهارنظر کنند. اگرچه در موقعیت‌های ایده‌آل، نه همه مشتریان بلکه بیشترشان در پاسخ به شما خوشحال خواهند بود. البته دریافت بازخوردهای منفی و شکایات هم فرصت‌های منحصربه‌فرد دیگری را برای شما به وجود می‌آورد. در این صورت شما می‌توانید، در مرحله اول اشتباهتان را بپذیرید، مشکل را بررسی کنید، به دنبال راه‌هایی باشید تا چنین اشتباهی در خصوص دیگر مشتریان رخ ندهد و حتی راهی را برای جبران اشتباه پیش‌آمده برای مشتری شاکی پیدا کنید، با همه این‌ها شما به اعتبار خود افزوده و وقتی مشتری شاکی این اشتیاق را در شما احساس کند که نه‌تنها مشکل را شنیده بلکه درصدد جبران و حل آن برآمده‌اید، وفاداری مشتری به شما افزایش خواهد یافت.

شبکه‌های اجتماعی:

قالب‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی فرصت خوبی برای افزایش وفاداری برندتان ایجاد می‌کند. شما از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با مشتریانتان در ارتباط بوده و فعالیت‌هایشان را دنبال کرده و لایک کنید، کامنت بگذارید و این باعث می‌شود مشتریان شما را به خاطر بسپارند. بهتر است هرازچندگاه معاملات خاصی را به کاربران یک شبکه اجتماعی خاص اختصاص دهید با این کار نظر مشتریانتان مشترک در آن قالب خاص را به خود جلب کرده‌اید.

کلام آخر

درنهایت اینکه هر کسب‌وکاری باید یک سری فعالیت را بر اساس نظم انجام دهد تا بتواند وفاداری مشتریان را نسبت به نام تجاری خود به دست آورد. هزینه به دست آوردن مشتریان در مقایسه باانرژی و زمانی که برای به دست آوردن وفاداری به برندتان می‌گذارید بسیار بیشتر است. شما با بالا بردن وفاداری مشتریان می‌توانید مشتری را به دست آورده و خودبه‌خود زمینه فروش مداوم و زیاد را ایجاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *