نحوه کار با وردپرس نسخه ۵

عرض سلام خدمت همه کاربران ، با توجه به انتشار نسخه ۵ وردپرس و ایجاد تغییراتی در ساختار نوشتاری نسخه فوق و همچنین سردرگمی کاربرانی که از این سیستم مدیریت محتوا استفاده میکنند  لازم دانستیم تا نحوه کار با این نسخه را توضیح دهیم :

وردپرس تونسته بیش از ۳۰ درصد از سهم بازار سیستم‌های مدیریت محتوا را در سراسر وب به خودش اختصاص بده که بیش از ۷۲ درصد سایت‌های جهان با این سیستم مدیریت محتوا ساخته شده‌اند. همین چند روز پیش بود که بزرگترین رویداد سالانه وردپرس تحت عنوان وردکمپ وردپرس از ۱۴ تا ۱۶ ماه ژوئن توسط مراجع اصلی وردپرس این بار در شهر بلگراد کشور صربستان برگزار شد.

ویژگی‌های جدید وردپرس ۵ را تجربه کنید!

برخی کاربران هیچ نظری درباره آینده وردپرس ندارند و حتی به این موضوع هم فکر نمی‌کنند. اما در این مقاله قصد دارم به معرفی ویژگی‌های جدید وردپرس که در نسخه ۵ شاهد آنها خواهیم بود بپردازم. این برخی از این ویژگی‌ها بعد از چندین سال دست نخورده ماندن در حال تغییر ناگهانی هستند که از جمله اونها میشه به ویرایشگر جدید وردپرس و امنیت وردپرس اشاره کرد.

۱. ویرایشگر جدید Gutenberg

پر رنگ‌ترین و عمده‌ترین تغییری که در وردپرس ۵ به چشم میخوره ویرایشگر جدید تحت عنوان Gutenberg هست که به راحتی امکان تایپ و نوشتن در وردپرس را بیشتر از قبل خواهید داشت. این ویرایشگر بعد از سال‌ها قرار هست که جایگزین ویرایشگر قبلی وردپرس بشه و از نسخه ۵ به بعد شاهد استفاده از این ویرایشگر خواهیم بود. اگر با این ویرایشگر آشنایی ندارید میتونید در تصویر زیر نمونه‌ای از اونو ببینید.

در صورتی که دوست دارید قبل از انتشار نسخه ۵ وردپرس این ویرایشگر را تجربه کنید میتونید با کلیک روی دکمه زیر به صفحه افزونه برای این ویرایشگر مراجعه کرده و اونو در سایت وردپرسی خودتون نصب کنید.

 قبل از آپدیت به وردپرس ۵ به این نکات دقت کنید

تغییر ویرایشگر وردپرس به گوتنبرگ بزرگترین تغییری است که بعد از سال‌ها در وردپرس رخ داده است . ضمن اینکه این ویرایشگر خیلی باحال هست و اگر از سایت‌هایی مثل مدیوم یا ویرگول استفاده کرده باشید میشه گفت با این ویرایشگر راحت‌تر خواهید بود، اما چند نکته مهم قبل از اینکه به وردپرس ۵ آپدیت کنید وجود داره که حتما به این نکات دقت کنید.

  • قبل از هر کاری برای یک بار هم که شده تا قبل از انتشار نسخه جدید وردپرس، ویرایشگر Gutenberg را در لوکال هاست یا خود سایت نصب کرده و تست کنید. چرا که تغییر به ویرایشگر جدید در روزهای اول کمی دشوار و گیج کننده خواهد بود.
  • ارتقا وردپرس به نسخه بالاتر کمی غیرقابل بازگشته، بنابراین قبل از آپدیت کردن طبق معمول اقدام به تهیه فول بک آپ از هاست بکنید.
  • ممکنه در وردپرس ۵ با کمی ناسازگاری در برخی افزونه‌ها یا قالب خودتون داشته باشید.
  • در وردپرس ۵ برای ویرایشگر گوتنبرگ، بلوک هر چیزی ممکنه جایگزین بشه (حتی ابزارک‌ها) .

اگر قبل از بک آپ گیری آپدیت کردید و قابلیت نوشتاری کلاسیک از بین رفته چه باید کرد :

با توجه به اینکه گوتنبرگ می تواند در بسیاری از مواقع ، مشکلات کاربران را از بین ببرد ولی در عین حال نیز از پیچیدگی اولیه هم برخوردار است که این موضوع باعث میشود تا کاربران از نسخه کلاسیک نوشتاری استفاده کنند و این کار در نسخه ۵ وردپرس فقط با نصب افزونه ویرایشگر کلاسیک امکان پذیر است ، در صورتی که می خواهید نسخه کلاسیک را نصب و فعال کنید می توانید از لینک مخزن وردپرس آن را نصب کرده و استفاده نمایید .

آدرس افزونه در مخزن وردپرس : https://wordpress.org/plugins/classic-editor

لینک دانلود مستقیم از مخزن وردپرس : کلیک نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *