صفحه یتیم چیست؟

صفحه یتیم یا Orphan Page به صفحه‌ای در وب‌سایت شما گفته می‌شود که از هیچ صفحه دیگری به آن لینک نشده است، بنابراین وقتی کاربران یا خزندگان وب (Crawlers) در وب‌سایت شما می‌گردند به این صفحات نخواهند رسید.

ابزار Site Audit امروزه پیشرفت‌هایی داشته که به‌واسطه آن می‌تواند صفحات تنها یا به‌اصطلاح یتیم وب‌سایت شما را یافته و به شما بگوید چطور این مسئله را برطرف کنید. با این ابزار، می‌توانید مطمئن باشید که تلاش‌هایتان در راستای بهبود سئوی وب‌سایتتان هدر نخواهد رفت و تمام صفحات وب‌سایت شما قابل دسترسی است.

صفحه یتیم چیست و چرا این مسئله مهم است؟

ممکن است شما به دلیل خاصی برخی از صفحاتتان را با این روش پنهان کرده باشید، ما وجود صفحات یتیم را یک «خطا» نمی‌دانیم، اما برای آن‌ها یک تگ «اعلان» نمایش می‌دهیم. این‌ها نیز موارد دیگری هستند که شما باید درباره صفحات تنها یا یتیم وب‌سایت خود آگاه باشید:

  • این صفحات ممکن است حاوی اطلاعات قدیمی باشند که نمی‌خواهید دیگر به روی وب‌سایتتان باشد و می‌خواهید از فایل نقشه سایت خود حذف کنید که کاربران و خزندگان وب را گمراه نکند
  • این صفحات ممکن است حاوی اطلاعاتی باشند که برای کاربر مفید است، بنابراین احتمالاً افراد زیادی از طریق بک لینک‌ها به این صفحات دسترسی دارند، اما این صفحات فرصت اینکه ترافیک کافی از طریق لینک‌های داخلی سایت به دست بیاورند را ندارند. با اضافه کردن لینک داخلی به این صفحات، عملکرد آن‌ها بهتر خواهد شد.
  • این صفحات ممکن است در اثر تغییراتی که در وب‌سایت اعمال شده لینک خود را در صفحات دیگر از دست داده باشند؛ بنابراین مهم است که بررسی کنید صفحاتی که لینک دهی کرده‌اند هنوز به روی سایت موجود هستند یا خیر.
چگونه صفحات یتیم وب‌سایت خود را با استفاده از Site Audit شناسایی کنیم؟

ابتدا، به یکی از پروژه‌هایی که برای آن Site Audit تنظیم کرده‌اید وارد شوید و به روی دکمه «Re-run campaign» در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کنید تا داده‌های جدید را دریافت کنید.

اگر پروژه تنظیم‌شده‌ای ندارید یکی ایجاد کنید و منتظر بمانید تا وب‌سایت شما خوانده شود. سپس به تب «Issues» وارد شوید و به روی دکمه «Select an Issue» کلیک کنید. بخش «Notices» را بررسی کنید تا ببینید آیا صفحه یتیمی وجود دارد یا خیر.

صفحات یتیم در نقشه سایت (Orphaned Sitemap Pages)

این بررسی باید برای صفحاتی انجام شود که در فایل Sitemap.xml وجود دارند اما هیچ لینکی به آن‌ها نشده است. به روی Orphaned Sitemap Pages کلیک کنید تا لیستی از این صفحات ببینید.

در سمت راست و روبروی نواری که تعداد صفحات یتیم در نقشه سایت را نشان می‌دهد، گزینه Why and how to fix it را خواهید دید که به شما پیشنهاد‌هایی برای برطرف کردن مشکل این صفحات ارائه می‌دهد.

بررسی صفحات یتیم در گوگل آنالیتیکس

این بررسی برای صفحاتی که در طی ۳۰ روز گذشته در گوگل آنالیتیکس ثبت شده‌اند ولی هیچ لینکی به آن‌ها نشده است انجام می‌گیرد. برای دسترسی به این قسمت باید حساب کاربری گوگل آنالیتیکس خود را با کلیک کردن به روی چرخ‌دنده‌ای که در سمت راست بالای صفحه دیده می‌شود اضافه کنید.

بعد از اینکه حساب گوگل آنالیتیکس خود را متصل کردید، ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید تا اطلاعات آن ظاهر شود. سپس به روی (Orphan Pages (Google Analytics کلیک کنید تا لیست صفحات یتیم آن را ببینید.

نکاتی که هنگام بررسی صفحات یتیم وب‌سایت خود باید در نظر داشته باشید

اگر این چک‌ها فعال نشدند، شما می‌توانید محدودیت صفحات چک شده در کمپین خود را افزایش دهید تا اطمینان حاصل کنید که تمامی صفحاتتان از نقشه سایت یا گوگل آنالیتیکس خوانده می‌شوند.

پس از اینکه نقشه وب‌سایت خود را ویرایش کردید، لینک‌هایی به صفحات تنهای وب‌سایتتان ایجاد کردید، صفحات جدید ساختید یا وب‌سایتتان را به هاست دیگری انتقال دادید، یک‌بار Site Audit را مجدد اجرا کنید (Re-run).

اگر نسبت به‌تمامی صفحات یتیم وب‌سایت خود آگاه هستید، می‌توانید این بررسی را با کلیک کردن به روی چرخ‌دنده تنظیمات و وارد شدن به بخش «Exclude checks» و انتخاب Orphan Pages checks، پنهان کنید.

نظر شما درباره این آپدیت چیست؟ نظرات و بازخوردهای خود را درباره این ابزار Site Audit با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *