سئو کلاه سفید یا کلاه ‌سیاه

در حال حاضر از چه روش‌هایی برای بهینه‌سازی وب‌سایتتان بهره می‌برید؟ اغلب کارشناسان درزمینهٔ بهینه‌سازی وب‌سایت یا همان سئو نظرات و ایده‌های مختلفی دارند و به همین خاطر ممکن است در ابتدای این راه کمی سردرگم شوید و ندانید بالاخره باید کدام شیوه را به کار ببرید. اگر از روش‌های سئو کلاه سیاه یا black hat استفاده می‌کنید، باید بدانید که ممکن است در مدت‌زمان کوتاهی شاهد نتایج خوب باشید؛ اما این موضوع اصلاً بدین معنی نیست که چنین روش‌هایی می‌توانند موفقیت رتبه صفحه‌های وب‌سایت شما را در بازه زمانی طولانی هم تضمین کنند.

کسب اطلاعات کافی درباره روش‌ها و نتایج احتمالی حاصل از سئو کلاه ‌سیاه یا کلاه‌ سفید و یا سئو کلاه خاکستری که در میانه آن‌ها قرار دارد، به شما کمک می‌کند به اهداف بهینه‌سازی طولانی‌مدت وب‌سایتتان دستیابی پیدا کنید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به‌خوبی با این کلاه‌های متفاوت آشنا شوید و هرکدام را که مایل هستید، با تشخیص خودتان برگزینید.

سئو کلاه سفید (White hat): نورچشمی گوگل

سئو کلاه سفید به معنی بهینه‌سازی صفحه‌های وب‌سایت شما درست مطابق همه دستورالعمل‌های گوگل است. در این روش همه روش‌های معرفی‌شده از سوی گوگل را دنبال کرده و یک برنامه طولانی‌مدت برای سئو وب‌سایت تهیه می‌کنید که قادر است با همه به‌روزرسانی‌های آینده الگوریتم‌های گوگل هم سازگار شود.

اگر مایل هستید از این روش بهره ببرید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً همه دستورالعمل‌های گوگل را دراین‌باره جستجو با جزئیات کامل مطالعه کنید.

تولید محتوای باکیفیت برای کاربران

اگر در حال ‌حاضر به بهینه‌سازی صفحه‌های وب‌سایت مشغول هستید، باید بگوییم که تولید محتوای باکیفیت و هدفمند در صدر وظایف شما قرار دارد؛ اما چرا؟ اهمیتی ندارد که سایر خدمات و فعالیت‌های شما در چه زمینه‌ای است چراکه اگر محتوای موردعلاقه کاربران را تولید و ارائه نکنید، هیچ مخاطبی برای خواندن و به اشتراک‌ گذاشتن آن‌ها وجود نخواهد داشت و درنتیجه رتبه وب‌سایت شما هم در موتورهای جستجو بهبود نمی‌یابد.

محتوای باکیفیت همچنین اساس و بنیاد سئو کلاه‌سفید است. شما در دنیای ایده‎آل گوگل همواره محتوای فوق‌العاده و منحصربه‌فرد تولید می‌کنید که با همه دستورالعمل‌های این موتور جستجو سازگار است و مردم آن را مشتاقانه می‌خوانند و به اشتراک می‌گذارند. این موضوع درواقع مخلص کلام سئو کلاه سفید است.

اگر محتوای باکیفیت تولید نمی‌کنید؛ اگر بدون توجه به علاقه و سلیقه مخاطبان و صرفاً برای موتورهای جستجو به تولید محتوا می‌پردازید، بدانید که در حال دور شدن از قلمرو سئو کلاه‌سفید هستید.

تجربه کاربری هم در همین دسته‌بندی جای دارد. اگر اغلب کاربران برای مرور صفحه‌های وب‌سایت شما از موبایل استفاده می‌کنند اما محتوای شما از نمایش روی این صفحه‌های کوچک پشتیبانی نمی‌کند یا سرعت بارگذاری صفحه‌هایتان کند است، پس تجربه کاربری مساعدی برای کاربرانتان فراهم نیاورده‌اید. همین موضوع باعث کاهش کیفیت و همچنین کاهش احتمال بهبود و ارتقای رتبه وب‌سایت شما در موتورهای جستجو می‌شود.

هیچ اشکالی ندارد که بررسی کنید کاربرانتان معمولاً چه کلیدواژه‌هایی را در موتورهای جستجو وارد می‌کنند و همان کلمه‌ها را در محتوایتان وارد کنید؛ اما این روند ممکن است شما را به بیراهه استفاده بیش‌ازحد و بی‌ربط از کلیدواژه‌های پرتکرار و ورطه سئو کلا ‌سیاه بکشاند.

ما پیشنهاد می‌کنیم ابتدا کلیدواژه‌های پرتکرار کاربران را جستجو کنید و بعد محتوای مناسب و باکیفیت را که شامل این کلمه‌ها هستند، تولید کنید تا به سؤال‌های مردم هم پاسخ دهید.

به گوگل کمک کنید صفحه‌های وب‌سایت شما را شناسایی کند

آیا تولید محتوای باکیفیت کافی است؟ البته که نه؛ اما راهکار مؤثر چیست؟ یادتان باشد موتور جستجوی گوگل درواقع یک بات است که تنها می‌تواند کدهای برنامه‌نویسی شده را بخواند و برخلاف کاربران واقعی صفحه‌ها را می‌بیند. اگر گوگل در مرور و مشاهده صفحه‌های شما با مشکل مواجه شده باشد، رتبه وب‌سایت شما هم دچار مشکل می‌شود.

وب‌سایت شما باید توسط گوگل به‌خوبی شناسایی و اصطلاحاً ایندکس شود. شما می‌توانید به کمک robot.txt به گوگل بگویید که مایل هستید دقیقاً در کدام صفحه‌های وب‌سایتتان بخزد (crawl) و کدام صفحه‌ها را ایندکس نکند. موتور جستجوی گوگل یک خزنده قدرتمند است و می‌تواند همه صفحه‌های وب‌سایت شما را که خودتان ترجیح داده‌اید، شناسایی کند. همچنین یک نقشه سایت از صفحه‌های مهم وب‌سایتتان در اختیار خواهید داشت.

بهترین روش این است که از ابزار Google Search Console بهره ببرید و نقشه وب‌سایتتان را در آن آپلود کنید. بدین ترتیب می‌توانید متوجه شوید که خزنده گوگل با شناسایی این صفحه‌ها مشکلی دارد یا خیر.

ساختار ارتباطی لینک‌های درونی وب‌سایت هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. لینک همه صفحه‌های مهم وب‌سایت باید در منوی اصلی آن دیده شود. این صفحه‌ها همچنین باید به یکدیگر متصل شده باشند و کاربر بتواند از یک صفحه مهم به کمک لینک ارتباطی موجود در آن به صفحه مهم دیگر برود. این موضوع به تجربه کاربری هم مرتبط است و حس خوشایندی برای کاربر به وجود می‌آورد. از طرفی لینک‌های مرتبط داخلی به خزنده گوگل کمک می‌کنند صفحه‌های مهم وب‌سایت‌ شما را بهتر شناسایی کند و از بررسی صفحه‌های کم‌اهمیت‌تر هم چشم‌پوشی کند.

وقتی ساختار لینک‌های داخلی را به‌خوبی طراحی و ایجاد کردید، حتماً به‌طور پیوسته از یک ابزار برای بررسی وضعیت آن‌ها کمک بگیرید تا به‌محض بروز مشکل از آن باخبر شوید.

سئو کلاه ‌سیاه (Black hat): تلاش برای گول زدن گوگل

گوگل در همه دستورالعمل‌هایش به‌وضوح توضیح داده است که در بهینه‌سازی وب‌سایت نباید از چه روش‌هایی استفاده کنید. آن‌ها یک اصطلاح ساده و کاربردی هم دراین‌باره دارند که می‌گوید «اگر یکی از کارمندان گوگل از شما درباره چگونگی سئو وب‌سایتتان سؤال بپرسد، چه واکنشی نشان می‌دهید؟ اگر در هنگام پاسخ حس خوبی داشتید و روش‌هایتان را بدون نگرانی شرح دادید، احتمالاً از سئو کلا‌ه‌سفید بهره گرفته‌اید».

سئو کلاه ‌سیاه به معنی زیر پا گذاشتن همه قوانین گوگل است. البته این روش‌ها ممکن است در ابتدا نتایج رضایت‌بخشی درزمینهٔ ارتقای رتبه صفحه‌های شما داشته باشد؛ اما همان‌طور که گفتیم استراتژی کلاه‌سیاه فقط برای مدتی کوتاه به کارتان می‌آید. گوگل الگوریتم‌های مختلفش را به‌طور پیوسته به‌روزرسانی می‌کند و اگر در حال حاضر از روشی استفاده می‌کنید که می‌دانید ممکن است رتبه وب‌سایتتان را به خطر بیندازد، احتمالاً در آینده همین اتفاق برای شما رخ خواهد داد.

در ادامه می‌خواهیم چند روش مرسوم در سئو کلاه‌سیاه را به شما معرفی کنیم. البته این روش‌ها دیگر کارساز نیستند و اگر از آن‌ها استفاده کنید، فقط احتمال ارتقای رتبه وب‌سایت خودتان را کاهش می‌دهید. از طرفی آشنایی با بدترین روش‌های سئو کلاه ‌سیاه هم می‌تواند برایتان مفید باشد تا هرگز از آن‌ها در جهت بهینه‌سازی صفحه‌های وب‌سایتتان کمک نگیرید.

متن مخفی – همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، بهره گرفتن از برخی کلیدواژه‌‌های پرکاربرد به بهبود رتبه وب‌سایت شما کمک می‌کند؛ اما هرگز سعی نکنید برای فریب دادن گوگل متنی مطابق پس‌زمینه وب‌سایتتان تهیه کنید که شامل این کلمه‌ها شود. این روش در گذشته‎‌های دور کارساز بود و باعث بهبود رتبه برخی از وب‌سایت‌های فریب‌کار شد؛ اما الگوریتم‌های این موتور جستجو حالا هوشمندتر از همیشه هستند و این ترفند را به‌راحتی شناسایی می‌کنند.

پنهان‌کاری – این روش زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که شما کدهای به نمایش درآمده برای کاربران را با آنچه به بات‌های گوگل نشان می‌دهید، متفاوت برنامه‌‌ریزی می‌کنید. این روش به مدت کوتاهی در گذشته کارساز عمل کرد و مخصوصاً برای وب‌سایت‌‌هایی مفید بود که از محتوای Flash در طراحی وب‌سایتشان استفاده می‌کردند اما از طرفی می‌خواستند محتوای مناسب بات گوگل را به آن نشان دهند. درواقع علت اصلی منسوخ شدن Flash در طراحی وب‌سایت همین موضوع بود چراکه موتورهای جستجو قادر نبودند محتوای آن را به‌خوبی بخوانند.

دزدیدن محتوا – این موضوع را همچنین می‌توان تحت عنوان محتوای تکراری هم بیان کرد. اگر مقاله بی‌نظیری را در یک وب‌سایت دیگر خواندید، با خودتان فکر نکنید که عجب محتوای مفیدی پیدا کرده‌ام و باید آن را در وب‌سایت خودم هم منتشر کنم و رتبه‌ام را ارتقا دهم؛ چراکه احتمالاً افراد دیگری هم وجود دارند که مانند شما فکر می‌کنند و مقاله مذکور را پیش از شما در صفحه خودشان منتشر کرده‌اند. از طرفی همه ما می‌دانیم که دزدی ادبی کار اشتباهی است و نباید مرتکب آن شویم. خزنده‌های گوگل هم بسیار هوشمند هستند و مچتان را در این زمینه می‌گیرند. درج محتوای تکراری می‌تواند باعث کاهش اعتبار وب‌سایت شما شود. به همین خاطر انتشار محتوای منحصربه‌فرد و باکیفیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دست‌کاری محتوای تکراری – شاید با خودتان فکر کنید اگر محتوای دزدیده‌شده را کمی دست‌کاری کنم هم گوگل متوجه می‌شود؟ پاسخ شما بله است. همان‌طور که گفتیم خزنده‌ها و الگوریتم‌های گوگل بسیار هوشمند هستند. بسیاری از افراد که همچنان محتوای وب‌سایت‌های دیگر را برمی‌دارند، سعی می‌کنند از ابزارهای مختلف خودکار برای تغییر واژه‌های درون آن با سایر واژه‌های مترادف کمک بگیرند تا به‌زعم خودشان محتوای منحصربه‌فرد تولید و منتشر کنند و به بهبود رتبه وب‌سایتشان هم کمک کنند. این محتوای تازه هم همان کلیدواژه‌های اصلی را خواهد داشت و رتبه همه وب‌سایت‌هایی که از آن استفاده کرده‌اند را مدتی بهبود می‌بخشد. از طرفی این محتوا اصلاً برای کاربر و مخاطب واقعی قابل‌فهم نیست و هیچ مفهوم نوین و تازه‌ای برای ارائه ندارد.

مزرعه لینک – مزرعه لینک زمانی اتفاق می‌افتد که وب‌سایت‌های متعددی به یکدیگر توسط لینک متصل شوند. «لینک» برای موتور جستجوی گوگل بسیار مهم است و به خزنده‌های آن نشان می‌دهد محتوای شما به‌قدری سرگرم‌کننده بوده است که سایر وب‌سایت‌ها هم به آن لینک داده‌اند. این روش هم مانند سایر شیوه‌های سئو کلاه‌سیاه قبلاً کارساز بود اما حالا خزنده‌های گوگل می‌توانند کلاه‌سیاه‌ها را با توجه به وضعیت بک لینک‌ غیرطبیعی شناسایی و جریمه کنند. همچنین وقتی وب‌سایت‌های غیر مرتبط به وب‌سایت شما لینک شده باشند، گوگل به‌راحتی تشخیص می‌دهد که مزرعه لینک ساخته‌اید.

خرید لینک – شاید باورتان نشود اما کاربران بسیاری وجود دارند که هنوز هم به وب‌سایت‌ها لینک می‌فروشند. هرگز گول تبلیغاتشان را نخورید چراکه اغلب اوقات می‌خواهند لینک‌های بی‌کیفیتشان را به قیمت گزاف به تازه‌واردها بفروشند.

سئو منفی – این روش به بهینه‌سازی وب‌سایت شما مربوط نمی‌شود اما حالا به این دسته‌بندی ممنوعه تعلق دارد. برخی صاحبان وب‌سایت‌ها با خودشان فکر می‌کنند که بهتر است چند لینک نامناسب برای رقیب‌هایشان بخرند و وب‌سایت آن‌ها را بی‌اعتبار کنند. هر اتفاقی که باعث تخریب رتبه وب‌سایت رقیب شود، قطعاً به بهبود وب‌سایت شما می‌انجامد؛ اما آیا واقعاً می‌خواهید چنین انسان خرابکاری باشید؟

وقتی گوگل تصمیم گرفت وب‌سایت‌هایی را که وضعیت بک لینک غیرطبیعی داشتند تنبیه کند، بسیاری از کاربران با خود فکر کردند راه‌حل خوبی برای تخریب رقیب‌هایشان پیدا کرده‌اند و باید بک لینک‌های مخرب برای آن‌ها بخرند. گوگل حالا معمولاً لینک‌های نامناسب را فقط نادیده می‌گیرد و مجازات و تنبیه وب‌سایت‌ها را به این خاطر لغو کرده است. از طرفی حتی خود کاربران هم می‌توانند همه لینک‌ها و بک لینک‌های نامناسب را که به وب‌سایتشان نسبت داده است، رد کنند.

روش‌هایی که به‌اختصار توضیح دادیم، رایج‌ترین شیوه‌های سئو کلاه‌سیاه هستند. برخی از این شیوه‌ها دیگر کارساز نیستند اما برخی دیگر ممکن است هنوز هم برای مدت کوتاهی باعث بهبود رتبه وب‌سایت‌ها شوند. اگر متوجه عواقب این شیوه‌های کلاه‌سیاه هستید، پیشنهاد می‌کنیم هرگز از آن‎‌ها کمک نگیرید.

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، سئو کلاه خاکستری هم وجود دارد. ما در دنیای کاملاً سیاه‌وسفید زندگی نمی‌کنیم؛ به همین خاطر پیدایش شیوه‌های به خصوصی از سئو در میان روش‌های کلاه‌سیاه و کلاه‌سفید هم منطقی به نظر می‌رسد.

سئو کلاه خاکستری: کمی کلاه‌سیاه و کمی کلاه‌سفید

سئو کلاه خاکستری اساساً به استراتژی‌های بهینه‌سازی وب‌سایت اطلاق می‌شود که الزاماً کلاه‌سفید نیستند اما به قلمرو سئو کلاه‌سیاه هم تعلق ندارند. برای مثال یک مقاله مفید را که بازخوردهای خوبی هم در وب‌سایتی دیگر داشته است، در نظر بگیرید. اگر این مقاله را از نو بازنویسی کنید اما هیچ محتوای اصیلی به آن اضافه نکنید، کلاه خاکستری سئو را به سر کرده‌اید. مثال دیگری هم درزمینهٔ بک لینک وجود دارد. اگر از لینک سازی ۳ یا ۴ جانبه کمک بگیرید، نمی‌توان گفت روش شما کاملاً کلاه‌سیاه است. در این مثال وب‌سایت A به وب‌سایت B لینک می‌شود. وب‌سایت B هم به وب‌سایت C لینک می‌شود؛ سرانجام وب‌سایت C به وب‌سایت A لینک می‌شود.

کلاه خاکستری بودن یا نبودن در سئو همچنین به نوع مخاطب شما بستگی دارد. یکی از مهندسان اسبق گوگل به نام Matt Cutts در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که ارسال مطالب وبلاگ در حالت میهمان دیگر منسوخ شده است؛ اما باید بدانید که این موضوع صحت ندارد و حتی برخی کارشناسان معتقدند که مطالب میهمان در صفحه‌های وب نوعی سئو کلاه خاکستری است.

البته گوگل اصلاً تابه‌حال اعلام نکرده است که نویسنده‌های میهمان نباید برای سایر وب‌سایت‌ها مطلب بنویسند. اگر به‌عنوان نویسنده میهمان در یک وب‌سایت دیگر محتوا تولید کردید و برخی لینک‌های مربوط به صفحه‌های وب‌سایت خودتان را هم در آن محتوا قرار دادید، یعنی وارد قلمرو سئو کلاه خاکستری یا کلاه‌سیاه شده‌اید. از طرفی همکاری با یک وب‌سایت دیگر به‌عنوان نویسنده میهمان و درج لینک وب‌سایت خودتان در قسمت بیوگرافی کاملاً کلاه‌سفید به نظر می‌رسد.

لینک سازی کلاه‌سیاه، کلاه‌سفید با کلاه خاکستری است؟

شاید تابه‌حال پیش‌آمده باشد با شرکت‌هایی همکاری کنید که صراحتاً اعلام کرده باشند به ایجاد لینک مایل نیستند. البته اگر محتوای وب‌سایت کاملاً منحصربه‌فرد و باکیفیت تولید شود، شرکت از شهرت بسیاری برخوردار باشد و سئو روی صفحه هم قوی باشد، لینک‌ها و ارتقای رتبه صفحه‌ها هم به‌صورت طبیعی به وجود می‌آید.

از طرفی پاسخ نه به قابلیت لینک سازی ممکن است این سؤال را در ذهن شما به وجود آورد که چرا؟ آیا لینک سازی سئو کلاه‌سیاه به شمار می‌رود؟

پاسخ قطعی برای این سؤال وجود ندارد اما در حال حاضر می‌توان گفت که نتیجه آن به چگونگی لینک سازی وابسته است. اگر در روند لینک سازی وارد مزرعه لینک شوید، بله قطعاً کلاه‌سیاه است.

اما خرید لینک چه؟ اگر همان سؤال را درباره خرید لینک بپرسید، باید بگوییم که وقتی تعداد بسیار زیادی لینک بخرید، بله آن هم سئو کلاه‌سیاه است؛ اما اگر وب‌سایت شما حامی یک موسسه غیرانتفاعی باشد و لینکتان هم روی وب‌سایت آن‌ها قرار گیرد چه؟ این کار عملاً خرید لینک محسوب می‌شود. از طرفی کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد که یک موسسه غیرانتفاعی مایل باشد لینک حامی مالی‌اش را در وب‌سایت قرار دهد.

حالا موقعیت دیگری را تصور کنید که کسی از شما یاد می‌کند و به وب‌سایتتان اشاره می‌کند اما به شما لینک نمی‌دهد. ابزارهای مختلفی برای بررسی این موارد وجود دارد و در صورت شناسایی می‌توانید شخصاً از آن‌ها درخواست کنید به شما لینک دهند.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو یکی از زمینه‌های پویا در بازاریابی دیجیتال است. همیشه پاسخ‌های متعدد و متفاوتی برای نحوه اجرای آن وجود دارد که بسیاری از آن‌ها درواقع در منطقه خاکستری قرار می‌گیرند.

به همه کارشناسان تازه‌کار سئو پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا حتماً به منطق خودشان رجوع کنند. اگر احساس کردید که کار اشتباهی کرده‌اید، گوگل هم احتمالاً همین حس را در مقابل دارد. اگر الگوریتم‌های این موتور جستجو هنوز نتوانسته‌اند دست شما را در استفاده از این شیوه‌های فریب‌دهنده رو کنند، قطعاً در آینده قادر خواهند شما را شکست دهند.

وقتی پای سئو وب‌سایت به میان می‌آید، باید بدانید که هیچ سناریویی برای بهبود یک‌باره وجود ندارد. اگر شیوه سئو شما زیادی خوب به نظر می‌رسد، به اعتبار آن شک کنید.

به‌جای استفاده از سئو کلاه‌سیاه و شیوه‌های فریب‌کارانه بهتر است تمرکز خودتان را روی ارائه ارزش واقعی به مخاطبان و خوانندگان معطوف کنید. محتوای باکیفیت تولید کنید و سئو روی صفحه (on-page SEO) را بهبود ببخشید. همچنین سعی کنید تا رابطه خوبی با سایر وب‌سایت‌های شناخته‌شده برقرار کنید تا به شما لینک بدهند. ۹۹% روش‌های سئو کلاه‌سفید از دل همین توصیه‌های ساده درمی‌آیند.

1 دیدگاه برای “سئو کلاه سفید یا کلاه ‌سیاه”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *