راهنمای فروش دامنه اینترنتی

بسیاری از افراد علاقه دارند که دامنه‌های اینترنتی جذاب را جمع‌آوری کنند ولی از آن‌ها استفاده‌ای نکنند. بااین‌حال چرا بسیاری از ما در پروسه انتخاب دامنه اینترنتی، دامنه‌های استفاده‌نشده را انتخاب می‌کنیم؟ درک روند فروش دامنه اینترنتی موضوع مهمی است که باید با آن آشنا شویم. در نگاه اول، پروسه ممکن است بسیار آسان به نظر بیاید، درصورتی‌که طرف معامله شما از روند فروش اطلاعات درستی داشته باشد، و باید این نکته را بدانید که خریدار خوب آسان پیدا نمی‌شود!

در این مقاله به سراغ روش‌های فروش دامنه‌های اینترنتی استفاده‌شده رفته‌ایم. در این مطلب مرحله‌به‌مرحله روند فروش را بررسی می‌کنیم و به این موضوع می‌پردازیم که چگونه در طول معامله بهترین قیمت را برای فروش در نظر بگیریم و از یک سیستم امن تبادل مالی داشته باشیم.

چگونه دامنه اینترنتی را بفروشیم؟

اولین نکته‌ای که درفروش دامنه اینترنتی باید به آن توجه داشته باشید، قیمت‌گذاری است. بسیاری از فروشنده‌ها درفروش دامنه اینترنتی خود در بازار با شکست مواجه می‌شوند، دلیل این شکست واضح است، چون قیمت بسیار بالایی برای دامنه در نظر می‌گیرند و شانس فروش دامنه را از دست می‌دهند. نداشتن دانش کافی در این زمینه منجر به قیمت‌گذاری‌های نجومی و اشتباه می‌شود. مشتری‌های باتجربه تلاشی برای چانه زدن و تخفیف گرفتن نمی‌کنند، حتی اگر شما دامنه اینترنتی بسیار خاصی را به فروش گذاشته باشید. یک فروشنده خود می‌داند که یک دامنه اینترنتی خوب، چه دامنه‌ای است. فروشنده باید چه مبلغی را از خریدار دریافت کند؟ از چه پسوندی در این دامنه استفاده می‌شود؟ به‌عنوان‌مثال وب‌سایت‌های.com سریع‌تر به فروش می‌رسند و سود بیشتری برای شما به همراه خواهند داشت تا یک وب‌سایت.info. وب‌سایت‌های.net و.org هم دامنه‌های هستند که سود مناسبی را برای شما در پی خواهند داشت.

فروش دامنه اینترنتی که تاکنون به گوش کسی نخورده است بسیار سخت است، نام‌های کوتاه ارزش بیشتری دارند و هم‌چنین سخت‌تر پیدا می‌شوند، راحت فروخته می‌شوند و سود مناسبی در پی خواهند داشت. دامنه‌های اینترنتی ساده و رایج، که دارای نامی مرتبط هستند، نظرهای بیشتری را به خود جلب می‌کنند و به فروش بهتری می‌رسند. نام‌های عمومی به‌راحتی و به‌سرعت به فروش می‌رسند و سود مناسبی را در پی‌دارند. نام‌هایی که به‌راحتی هجی می‌شوند مشتریان را به‌شدت جذب می‌کنند و فرصتی مناسب برای سودهای مناسب را فراهم می‌آورند. اگر دامنه اینترنتی خوبی دارید، فروش آن می‌تواند سود خوبی را نصیبتان کند.

فروشنده دامنه اینترنتی باید بتواند دامنه‌های ثبت‌شده را تشخیص دهد. نام‌های فرهنگ لغت، دامنه‌های اینترنتی ثبت‌شده‌اند. دامنه‌های اینترنتی بافرهنگ لغت، نام‌هایی که در محیط وب داغ هستند و خریداران حاضرند پول زیادی برای خرید آن‌ها بپردازند. نام‌هایی مثل search.com و askme.com مشتری را به‌آسانی جذب می‌کند و این نام‌ها بیشتر از نام‌های طولانی طرفدار دارند.

دامنه‌های بدون نقطه‌ضعف، ارزش بسیار بیشتری دارند. دامنه‌های مرتبط با محصول یکی از دامنه‌هایی است که سود قابل‌توجهی را برای فروشنده در پی دارد. اگر فروشنده دامنه اطلاعات مناسبی در رابطه با نحوه فروش دامنه اینترنتی داشته باشد، به‌راحتی می‌تواند خریدار را پیدا کند.

کجا خریدار دامنه را پیدا کنیم؟

زمانی که تصمیم به فروش دامنه اینترنتی گرفتید، انتخاب بازار مناسب برای فروش آن از مهم‌ترین عوامل است. بهترین روش برای فروش دامنه اینترنتی، انتخاب روشی امن برای فروش است. اگر فردی را می‌شناسید که قصد خرید دامنه اینترنتی دارد، بهتر است به‌صورت خصوصی و بدون هیچ تبلیغ عمومی دامنه را به او پیشنهاد دهید و هیچ واسطه را در این میان دخیل نکنید. درصورتی‌که در معامله واسطه‌ای در میان نباشد، بدیهی است که سود بیشتری نصیب فروشنده می‌شود.

فروش دامنه در حراجی‌ها هم یکی از بهترین راه‌های فروش است. وب‌سایت Ebay یکی از سایت‌های خوب برای فروش دامنه است. Afternic.com هم یکی از وب‌سایت‌های خوب است که به فروشندگان این امکان را می‌دهد تا خریداران مناسب را پیدا کنند. اگر دامنه اینترنتی ثبت‌شده‌ای دارید، به عضویت وب‌سایت GreatDomains.com دربیایید و دامنه خود را در این وب‌سایت ثبت کنید. این وب‌سایت، یکی از مشهورترین وب‌سایت‌ها درزمینهٔ فروش دامنه‌های ثبت‌شده است و روزانه هزاران دامنه در آن به فروش می‌رسد.

یکی دیگر از وب‌سایت‌های خوب برای فروش دامنه اینترنتی وب‌سایت Sedo.com است، وب‌سایتی که برنامه فروش خاص خود را دارد. وب‌سایت Sedo.com بزرگ‌ترین بازار فروش دامنه در دنیا است و فهرستی از گران‌ترین دامنه‌های دنیا در این وب‌سایت وجود دارد. این وب‌سایت زمینه امنی برای فروشنده و خریدار ایجاد می‌کند تا به بهترین نحو معامله را انجام دهند. از نمونه های ایرانی این نوع وب سایت ها می توان به Rond.ir اشاره کرد.

مشارکت و مذاکره با خریدار

زمانی که وارد بازار فروش می‌شوید و قصد دارید بهترین خریدار را برای دامنه خود پیدا کنید، برای جلب‌توجه خریدار هر کاری می‌کنید. مذاکره و مشارکت با خریدار یکی از جوانب مهم معامله است. خریدار جذب فروشنده‌ای می‌شود که رفتار حرفه‌ای در معامله داشته باشد.

ازاین‌رو فروشنده باید اطلاعات کاملی در رابطه با دامنه اینترنتی که به فروش می‌رساند، داشته باشد. فروشنده باید از ترافیک دامنه، طول عمر دامنه و تاریخ انقضای آن آگاهی داشته باشد. فروشنده باید این موضوع را روشن کند که اگر دامنه درزمینهٔ فروش فعالیت داشته به چه میزان درآمد کسب کرده است، این موضوع به افزایش ارزش دامنه شما در بازار کمک می‌کند.

ممکن است بسیاری از خریداران باقیمت پیشنهادی شما موافق نباشد و قیمت بسیار پایینی پیشنهاد بدهند. باید برای این افراد توضیح دهید که چرا یک دامنه اینترنتی خوب ارزش پرداخت پول زیاد را دارد. اگر مشتری بالقوه شما با دلایلتان موافق نبود، ناامید نشوید، از این مشتری عبور کنید و منتظر مشتری ایده آل خوب بمانید. زمانی که مشتری مناسب را پیدا کردید و تصمیم به معامله گرفتید، باید معامله را از روشی امن خاتمه دهید.

سرویس اعتبار و فروش امن و مزایای آن

زمانی که تصمیم نهایی خود برای فروش دامنه را گرفتید، بدون شک دوست دارید معامله‌ای بدن دردسر داشته باشید و در این میان به‌اصطلاح سرتان کلاه نرود. راه‌حل این مشکل معامله امن است، بهترین روش برای داشتن معامله‌ای امن، کمک گرفتن از روش امن انتقال دامنه و سرویس اعتبار امن است. سیستم سپرده و اعتبار امن، روشی بسیار مناسب برای انجام دادن معامله است، خریدار قبل از خرید باید سپرده‌ای در حساب خود داشته باشد و پس از انجام شدن معامله مبلغ موردنظر به‌حساب فروشنده وارد می‌شود. این روش باعث می‌شود هر دو طرف معامله با اطمینان خاطر معامله کنند و هیچ شخص سومی در این میان سود نبرد.

بسیاری از فروشندگان دامنه‌های اینترنتی وب‌سایت Sedo.com را پیشنهاد می‌کنند. یکی از مزایای وب‌سایت Sedo سرویس سپرده اجباری است که برای هر تراکنش در نظر گرفته است. سایت فروشنده را ملزم می‌کند که در هر معامله حدود ۱۵ درصد از مبلغ قرارداد را به وب‌سایت بدهد، هر دامنه‌ای که در وب‌سایت ثبت می‌شود ملزم به پرداخت کمیسیون به وب‌سایت است. فروشنده‌هایی که در وب‌سایت Sedo دامنه خود را ثبت نکرده‌اند ولی تمایل به استفاده از سرویس سپرده این سایت دارند، باید حدود ۳ درصد از هزینه معامله را به وب‌سایت پرداخت کنند.

سرویس سپرده بسیار خوب و پراستفاده است، انتخاب Sedo برای فروش دامنه روشی مقرون‌به‌صرفه است، تنها درصورتی‌که دامنه شما از ارزش بالایی برخوردار باشد، برای معامله‌هایی که ارزش کمتری دارند، استفاده از سرویس سپرده امن ممکن است به ضرر هم منجر شود.

اتمام معامله و دریافت هزینه

حالا زمان انتقال دامنه اینترنتی است. انتقال هر سایت پروسه خاص خود را دارد. در کل فروش دامنه اینترنتی به تائید فروشنده نیاز دارد، با این کار روند انتقال آغاز می‌شود. زمانی که انتقال کامل شد، فروشنده می‌تواند مبلغ را از طریق حساب سپرده امن به‌حساب شخصی انتقال دهد. قبل از انجام معامله، روزهای تعیین‌شده برای ماندن مبلغ در حساب امن را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *