روانشناسی رنگ‌های طراحی

روانشناسی رنگ‌ها بر بهبود سایت

توسعه موفق یک وب‌سایت چیزی فراتر از گذاشتن چند عکس در صفحه اصلی وب‌سایت است. در واقع برای رسیدن به یک طراحی وب‌سایت خوب باید به روانشناسی رنگ‌ها در طراحی وب‌سایت توجه کرد. بر اساس آمار اگر طراحی حساب‌شده‌ای برای وب‌سایت خود نداشته باشید حدود ۴۰ درصد از بازدیدکنندگان را از دست خواهید داد و آن‌ها برای بار دوم به وب‌سایت شما برنمی‌گردند. اما برای ارتقا کیفیت وب‌سایت چه اقداماتی باید انجام داد؟

روانشناسی رنگ ها در وب‌سایت

آیا تابه‌حال به این موضوع توجه کرده‌اید که چرا لوگوهای معروف و طرح‌های گرافیکی بارنگ‌هایشان در ذهن مخاطب ثبت می‌شوند؟ بخش بزرگی از موفقیت طرح‌های گرافیکی به استفاده درست از رنگ‌ها بستگی دارد. یکی از نکات مهمی که طراحان گرافیک در طراحی به آن توجه می‌کنند، روانشناسی رنگ‌ها است.

با ما همراه باشید تا این مسئله را با آسان‌ترین راه‌حل‌ها فرابگیرید:

روانشناسی رنگ‌ها

تحقیقات نشان داده که رنگ‌ها بر روی احساسات روانی و جسمی انسان ها تأثیر می‌گذارد. محققان سال‌ها است که در جستجوی این نکته هستند که چه چیزی بر تأثیر بیشتر رنگ‌ها بر روی افراد کمک می‌کند. روانشناسی رنگ‌ها بسیار پیچیده‌تر از آن است که فکر می‌کنید، برخی رنگ‌ها ممکن است نتیجه متفاوتی در افراد مختلف داشته باشد. به‌عنوان‌مثال رنگ قرمز، به‌عنوان رنگی انرژی‌بخش شناخته می‌شود که بسیاری از افراد برای انرژی گرفتن از آن استفاده می‌کنند ولی همین رنگ قرمز ممکن است بسیاری از افراد را خشمگین و یا عصبانی کند.

عوامل زیادی در تأثیر رنگ وب‌سایت بر روی مخاطب وجود دارد، برخی عوامل به مخاطب شما و نوع کالایی که ارائه می‌دهید بستگی دارد. درواقع هدف کلی این است که به ترکیب رنگی دست پیدا کرد که بهترین نتیجه را برای شما و وب‌سایتتان داشته باشد. با تغییر دادن رنگ و برخی ریزه‌کاری‌های طراحی می‌توان میزان فروش را تا حد زیادی افزایش داد.

شناخت مخاطب هدف است

اولین نکته‌ای که اهمیت دارد شناخت مخاطبی است که در هدف کاری شما قرار دارند. چه افرادی با وب‌سایت شما ارتباط برقرار می کنند؟ بدون شک این موضوع بر طراحی هرچه بهتر رنگ وب‌سایت و در کل طراحی وب‌سایت تأثیر دارد. شما باید سایتتان را برای افرادی که می‌خواهند با شما ارتباط برقرار کنند جذاب کنید.بسیاری از کسب‌وکارها ایده‌های خوبی برای بازار هدف خود دارند. به‌عنوان‌مثال شرکت لوازم‌آرایشی و زیبایی لورئال، همیشه زنان را هدف اصلی خود قرار داده است.

اگر هنوز مطمئن نیستید که چه طیفی از جامه هدف اصلی شما هستند، می‌توانید از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. در بخش جمعیت‌شناسی آنالیزور گوگل می‌توانید متوجه شوید که چه افرادی از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند.

با استفاده از این گزارش، می توانید متوجه شوید مردان یا زنان بیشتر به وب‌سایت شما سر می‌زنند و حتی به جزئیات بیشتر مثل سن افرادی که به سایت شما مراجعه کردند هم دسترسی دارید. قابلیت دقیق‌تر شدن در اطلاعات وجود دارد و شما می‌توانید اطلاعات را بر اساس نیازهایتان دسته‌بندی و دریافت کنید. اطلاعاتی که به‌صورت دسته‌بندی‌شده بر اساس جمعیت و تعداد به شما ارائه می‌شود در انتخاب نوع طراحی وب‌سایت تأثیر زیادی دارد. طراحی سایت مناسب میان شما و مخاطب اصلی سایتتان ارتباط برقرار می‌کند و شخصی که باید جذب سرویس شما شود، جذب می‌شود.

اگر ایده خاصی در رابطه با مخاطبان خوددارید می‌توانید استراتژی جدیدی برای رنگ‌های وب‌سایت خود تعریف کنید.

محصولات و خدمات خود را بشناسید

تنها مخاطبان شما نقش اصلی در انتخاب رنگ مناسب برای وب‌سایت را ندارند، خدمات و یا محصولی که ارائه می‌دهید در انتخاب رنگ مناسب بسیار مؤثر است. به‌عنوان‌مثال بسیاری از وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات باغبانی از رنگ سبز استفاده می‌کنند که رنگ طبیعت است.

آیا تابه‌حال به جعبه پیتزا توجه کرده‌اید؟ در جعبه پیتزا از رنگ قرمز به‌عنوان رنگ اصلی استفاده می‌کنند و در کنار آن از لوگو و یا فونت هم استفاده می‌شود. رنگ قرمز معمولاً برای محصولات غذایی کاربرد دارد و هر فردی با دیدن رنگ قرمز در کنار رنگ قهوه‌ای کارتن پیتزا به یاد این غذا می‌افتد.

یکی دیگر از نمونه‌های بسیار خوب هماهنگ شدن رنگ محصول با طراحی بسته‌بندی، محصولات ارگانیک و طبیعی است. در طراحی محصولات ارگانیک رنگ سبز همیشه نقش اصلی را بازی می‌کند، چون رنگ سبز، رنگ طبیعت است و این مواد به عناصر طبیعی تهیه‌شده‌اند.

اما داستان همیشه هم به این راحتی‌ها نیست، در برخی شرایط انتخاب رنگ مناسب برای محصول و یا خدمات سخت است، اگر سرویس سخت‌افزار کامپیوتر ارائه دهید، از چه رنگی استفاده می‌کنید؟ اگر مطمئن نیستید که چه رنگی برای کسب‌وکار شما مناسب است، بهتر است بر روی مسائل عاطفی و روانشناسی تمرکز کنید و کمی از قوانین دور شوید.

رنگ‌های اصلی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد

استفاده از رنگ‌های اصلی در طراحی محصول و وب‌سایت بسیار الهام‌بخش است و می‌توانید تأثیر بسزایی بر روی مخاطب بگذارد. بهترین روش برای درک بهتر این موضوع نگاه کردن به ترند های روز دنیا در اینترنت است. بسیاری از وب‌سایت‌ها از رنگ‌های اصلی و رابطه بین آن‌ها برای تأثیرگذاری در مخاطب استفاده کرده‌اند.

آبی

آبی، رنگ محبوب بسیاری از افراد است و مردان بیشتر به این رنگ علاقه دارند. رنگ آبی به‌عنوان رنگ صلح، آزادی و آرامش شناخته می‌شود. از دیدگاه بازاریابی، رنگ آبی، رنگی است که می‌تواند اعتماد مخاطب را به دست بیاورد.

آبی نشان‌دهنده آرامش و اطمینان است و بسیاری از شرکت‌ها برای جلب اطمینان مخاطبان از این رنگ در طراحی لوگو خود استفاده می‌کنند. معمولاً افراد شاد و خوشحال به سراغ رنگ آبی می‌روند و با رفتن به سراغ افراد خوشحال می‌توان پول بیشتری به دست آورد.

سبز

در بخش‌های قبل به این نکته اشاره کردیم که بسیاری از شرکت‌هایی که با طبیعت ارتباط دارند از رنگ سبز برای وب‌سایت یا لوگو خود استفاده می‌کنند. این رنگ با سلامتی، قدرت و هماهنگی ارتباط دارد. بسیاری از وب‌سایت‌ها از رنگ سبز برای دکمه CTA خود استفاده می‌کنند.

یکی از دلایل اصلی استفاده از رنگ سبز، نشان دادن قدرت و ثروت است و وب‌سایت‌ها از رنگ سبز برای نمایش دادن این موضوع استفاده می‌کنند. این رنگ هم مانند رنگ آبی، در آرامش افراد تأثیر می‌گذارد و در بسیاری از موارد برای درمان افسردگی استفاده می‌شود.

زرد

زرد، رنگی است که خلاقیت و دید باز را به همراه دارد. زرد همچنین نشان احتیاط و خطر است، به همین دلیل بسیاری از علائم خطر زردرنگ هستند. بسیاری از متخصصان درزمینهٔ بازاریابی بر این باور هستند که رنگ زرد میزان فروش را بالا می‌برد.

اگر می‌خواهید نظر کسی را جلب کنید، رنگ زرد از آن دسته از رنگ‌هایی است که به‌شدت نظر افراد را جلب می‌کند. زرد یک رنگ کاملاً شاد است که بر روی بسیاری از افراد تأثیر می‌گذارد.

نارنجی

واکنش بسیاری از افراد به رنگ نارنجی شبیه به واکنشی است که به رنگ زرد دارند. این رنگ، حس‌گرمی و احتیاط را به همراه دارد و رنگی هیجان‌آور و مهیج است. بسیاری از برندهای تأثیرگذار از رنگ نارنجی به‌عنوان رنگ اصلی خود استفاده کرده‌اند. برخی مواقع از رنگ نارنجی برای طراحی دکمه CTA استفاده می‌شود، دلیل این استفاده، ایجاد حس دوستی و اطمینان میان وب‌سایت و مخاطب است. اگرچه تأثیر رنگ زرد در جلب مخاطب به‌مراتب بیشتر از رنگ نارنجی است، ولی رنگ نارنجی هم در جذب مخاطب تأثیر دارد.

قرمز

رنگ قرمز کاربردهای متفاوتی دارد، بر اساس هدفی که توسعه‌دهنده در ذهن خود دارد، می‌تواند از این رنگ استفاده کند. رنگ قرمز در بسیاری از افراد حس ضرورت را ایجاد می‌کند. رنگ قرمز در افزایش فشارخون و ضربان قلب تأثیر دارد. شاید بتوان این موضوع را دلیل اصلی استفاده از رنگ قرمز در سایت‌های دوست‌یابی دانست.

در تبلیغات فروش و بسیاری از وب‌سایت‌ها دکمه خرید به رنگ قرمز است. این رنگ در مخاطب حس اجبار را به وجود می‌آورد و این حس را القا می‌کند که همین حالا باید این دکمه را بفشارد. اگرچه ممکن است محصول و یا خدمتی که شما ارائه می‌دهید، به‌هیچ‌وجه ضروری نباشد ولی استفاده از این رنگ نوعی حس الزام در مخاطب به وجود می‌آورد.

مشکی

رنگ مشکی از آن دسته از رنگ‌هایی است که همه استفاده می‌کنند و نمی‌توان فردی را پیدا کرد که از این رنگ خوشش نیاید، رنگ مشکی به‌نوعی سمبل و نماد تبدیل‌شده است. بسیاری از افراد از رنگ قرمز به این دلیل استفاده می‌کنند، چون به‌راحتی بارنگ‌های دیگر هماهنگ می‌شود.

رنگ مشکی، رنگی است که استفاده از آن در بسیاری از موارد نتیجه رضایت بخشی دارد. البته استفاده بیش‌ازحد آن‌هم تأثیر منفی روی مخاطب خواهد گذاشت. بسیاری از وب‌سایت‌ها از رنگ مشکی برای نمایش سایه‌های خود استفاده می‌کنند و آن را رنگ اصلی انتخاب نمی‌کنند.

سفید

رنگ سفید در صورت فقدان رنگ‌ها به وجود می‌آید، وقتی رنگی در میان نباشد، سطح ما سفید دیده می‌شود. رنگ سفید نماد و سمبل خلوص  و معنویت است.

یکی از نمونه‌های بسیار خوب استفاده از رنگ سفید، شرکت اپل است. اپل نه‌تنها از رنگ سفید برای وب‌سایت خود استفاده کرده است، بلکه از این رنگ به‌عنوان رنگ اصلی تمام محصولات و بسته‌بندی‌هایش هم استفاده کرده است.

نمی‌توان به قطعیت گفت که این رنگ سفید و استفاده از کلمه i یا من در اول اسم محصولات به‌نوعی معنویت اشاره دارد، ولی می‌توان با اطمینان به این موضوع اشاره کرد که اپل برای انتخاب رنگ سفید تلاش‌های زیادی کرده است و نکات زیادی را مدنظر قرار داده است.

تأثیر رنگ‌های روشن

یکی از نکات مهم در استفاده از پالت رنگ‌ها، استفاده از سایه‌های روشن برای طراحی وب‌سایت است. به‌عنوان‌مثال رنگ‌های روشن زرد، سبز و آبی معمولاً انرژی‌بخش و تحریک‌کننده هستند.

برخی از رنگ‌های روشن برای جذابیت و حس مثبت استفاده می‌کنند. اگر قصد دارید که در کسب‌وکار خود انرژی بیشتری را به مخاطب منتقل کنید، استفاده از رنگ‌های روشن کلید اصلی این کار است. به همین دلیل است که سازمان‌ها برای فروش بیشتر محصولات خود از رنگ زرد در وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند.

رنگ زرد تنها رنگی نیست که انرژی و حس مثبت و را به مخاطب انتقال می‌دهد، هر رنگی که حس روشنی و درخشش را داشته باشد، همین کار را انجام می‌دهد و درفروش محصول تأثیر مستقیم دارد.

رنگ سبز روشن احساسات افراد را بیشتر تحریک می‌کند و هیجان بیشتری به آن‌ها می‌دهد، درحالی که رنگ سبز تیره، هیجان کمتری در مخاطب ایجاد می‌کند.

دوری کردن از احساسات

طراحی وب‌سایت امری مهم است و نباید احساسات را در درجه اول اهمیت قرارداد. ممکن است در طراحی وب‌سایت و انتخاب رنگ مناسب، احساس شما بگوید که از رنگ‌های رنگین‌کمان برای وب‌سایت استفاده کنید، درصورتی‌که استفاده از رنگ سفید نتیجه بسیار بهتری می‌دهد.

اگر در این موقعیت احساسات حریف شما بشوند، بدون شک این انتخاب رنگ نامناسب، بسیاری از بازدیدکنندگان را از وب‌سایت شما دور می‌کند.

کنار هم قرار دادن رنگ‌ها

بسیاری از افراد رنگ‌های مخصوص به خود را دارند و از رنگ‌های خاص کنار هم استفاده می‌کنند. روانشناسی رنگ موفق، زمانی صورت می گیرد که از ترکیب مناسب رنگ‌ها کنار هم استفاده شده باشد. اگر از رنگ‌های مناسب برای وب‌سایت استفاده می‌شود، مخاطب هم ارتباط بیشتری برقرار می‌کند و این موضوع باعث افزایش فروش می‌شود.

انتخاب پس‌زمینه مناسب

رنگ پس‌زمینه وب‌سایت بسیار مهم است و پروسه انتخاب آن، از یک رنگ ساده بسیار فراتر است. رنگ پس‌زمینه، درواقع نوعی رنگ درجه دوم است، بازدیدکننده در وهله اول باید جذب محتوای شما بشود نه پس‌زمینه.

از عکس و تصویر در پس‌زمینه استفاده نکنید، به یاد داشته باشید که مخاطب باید به محتوای شما توجه کند نه عکس پس‌زمینه، اگر از عکسی در پس‌زمینه استفاده می‌کنید، این استفاده باید هوشمندانه باشد و به جلب‌توجه مخاطب کمک کند.

استفاده از رنگ سفید و یا رنگ‌های روشن برای پس‌زمینه همیشه نتیجه بهتری می‌دهد.

طراحی زمان‌بر است

شما می‌توانید در یک ساعت وب‌سایتی طراحی کنید، اما طراحی این وب‌سایت بدون شک، با دقت کافی همراه نخواهد بود. طراحی و انتخاب رنگ مناسب برای وب‌سایت، مدت‌ها زمان می‌برد و امری بسیار مهم و تأثیرگذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *