در حوزه خدمات پشتیبانی شبکه به دلیل پیچیدگی و تعداد زیاد خدمات و جزئیات آن‌ها، نرخ ها و تعرفه های متفاوتی برای پشتیبانی شبکه دیده می‎‌شود. هر شرکتی که در این حوزه فعالیت می‌کند خدمات خاصی را به عنوان معیارهای اصلی برای تعیین قیمت پشتیبانی شبکه های کامپیوتری انتخاب می‌کند. برای همین است که شاهد قیمت های متفاوت و بعضاً با اختلاف بالا هستیم.

صاحبان کسب و کار معمولاً به دنبال کمترین هزینه برای نگهداری و پشتیبانی شبکه خود هستند و در عین حال نمی‌خواهند زمان کار مفید کارکنانشان به دلیل مشکلات شبکه تحت شعاع قرار گیرد. اما این که چطور می‌توانیم بهترین و مناسب‌ترین قیمت پشتیبانی شبکه های کامپیوتری را انتخاب کنیم نیاز به توجه به نکاتی است که در اینجا سعی داریم به آن‌ها بپردازیم.

تعرفه خدمات پشتیبانی شبکه

قبل از اینکه به دنبال ارزان‌ترین تعرفه پشتیبانی شبکه بگردید، به میزان نیازهای شبکه شرکت یا سازمان خود فکر کنید. هزینه‌ ای که تجهیزات شبکه برای شما داشته‌اند، میزان خسارت در زمان خرابی سیستم‌ها و اینکه زیرساخت شبکه برای شما چقدر اهمیت دارد را در نظر بگیرید. برای درک بهتر هزینه خدمات پشتیبانی شبکه باید قبل از هر اقدامی برخی فاکتورها را در نظر گرفت، به عنوان مثال اینکه چه تعداد تجهیزات شبکه داریم؟ چه سرویس‌هایی در شبکه نصب شده؟ انتظاراتمان از شرکت ارائه دهنده خدمات پشتیبانی شبکه چیست؟ به چه تعداد دفعات حضور متخصص پشتیبانی در محل کار خود نیاز داریم ؟

عوامل مؤثر در قیمت خدمات پشتیبانی شبکه

نرم‌افزارهای موجود در شبکه​

سرویس‌ها و نرم افزارهایی که تحت شبکه کار می‌کنند و پیچیدگی آن‌ها مانند اکتیودایرکتوری، DHCP، فایروال‌ های نرم افزاری، سرویس‌های مانیتورینگ، هزینه مجازی سازی سرور و کلاینت، هر کدام به دلیل نیاز به تخصص خاص و صرف زمان است که باعث افزایش هزینه های پشتیبانی شبکه می‌شود.

مسافت

موقعیت مکانی مجموعه و فاصله آن تا محل کارشناس شبکه و مسافتی که باید طی شود به عنوان هزینه های رفت‌وآمد بر قیمت پشتیبانی شبکه های کامپیوتری تاثیرگذار است.

نحوه ارائه خدمات پشتیبانی​ شبکه

از دیگر عوامل موثر بر قیمت پشتیبانی شبکه، نحوه ارائه خدمات پشتیبانی شبکه است که به دو صورت حضوری و غیرحضوری می‌باشد. در حالت غیرحضوری چون کارشناس در محل حاضر نمی‌شود و زمان کمتری را برای عیب یابی صرف می‌کند، در نتیجه برای کارفرما هزینه کمتری دارد.

تعداد تجهیزات شبکه​

تعداد کامپیوترها، پرینترها، سرورها و سایر تجهیزات سخت افزاری که نیاز به پشتیبانی دارند در قیمت گذاری خدمات پشتیبانی شبکه بسیار موثر است. متخصص شبکه به ازای هر کدام از این تجهیزات است که زمانی را صرف بررسی و عیب یابی می‌کند در نتیجه در مدت حضور متخصص تاثیر مستقیم دارد

تعداد دفعات مراجعه​ پشتیبان شبکه

تعداد دفعات حضور کارشناس شبکه در ماه بسته به نیاز کارفرما متفاوت است. این دفعات مراجعه و زمان حضور کارشناس در محل از جمله عوامل اصلی مؤثر در هزینه پشتیبانی شبکه است .

پیچیدگی سخت‌افزاری شبکه​

نوع دستگاه هایی که در شبکه استفاده شده است اهمیت زیادی دارد و هر کدام ممکن است به تخصص و مهارت خاص و در نتیجه کارشناس مربوط نیاز داشته باشد. افزایش تعداد کارشناسان به کار گرفته شده و مهارت‌های آن‌ها در هزینه های پشتیبانی شبکه تاثیرگذار است.

 

قیمت خدمات پشتیبانی شبکه به عوامل مختلفی بستگی دارد و به همین دلیل است که خیلی از شرکت‌ها لیست تعرفه خدمات پشتیبانی شبکه خود را ارائه نمی‌دهند، زیرا هزینه اینگونه خدمات برای هر کسب‌وکاری متفاوت و با توجه به شرایط، نیازها و درخواست‌های آن‌هاست. اساساً هزینه پشتیبانی شبکه شما به قرارداد شما و مفادی که در آن آمده است بستگی دارد. یکی از مهمترین عوامل مؤثر در هزینه خدمات پشتیبانی شبکه، تعداد مراجعه و ساعات حضور کارشناس شبکه است. تعداد مراجعه کارشناس نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد از این عوامل می‌توان به تعداد کامپیوترها پرینترها و تجهیزات شبکه (سرور، روتر و …) اشاره کرد. گستردگی سازمان و یا تعداد دفاتر و شعب یک شرکت نیز مسئله قابل توجهی است، به طور مثال هزینه پشتیبانی یک شرکت با تعداد معین تجهیزات می‌تواند کمتر از یک مجموعه با دفاتر مجزا ولی با همان تعداد تجهیزات باشد.

تعیین تعرفه قرارداد پشتیبانی شبکه به صورت بسته‌های آماده و یا از پیش تعیین شده امری ناممکن و غیر حرفه‌ای است. چرا که هر شبکه‌ای ویژگی‌ها و نیازهای خود را دارد که مستلزم بازدید دقیق پیش از ارائه قیمت می‌باشد. توجه داشته باشید که ارائه تعرفه قرارداد پشتیبانی شبکه برای یک مجموعه توسط یک متخصص پس از بازدید از مجموعه، بررسی و گفت‌وگو با کارفرما صورت می‌گیرد و به عوامل بسیاری بستگی دارد. از آنجا که امکان قیمت گذاری به صورت بسته های مشخص برای قراردادهای پشتیبانی شبکه نیست برای آگاهی مشتریان از حدود قیمت ها ، در اینجا سه نمونه از قراردادهای پشتیبانی شبکه نت کا به همراه برخی از جزئیات آن آورده شده است:

نمونه قرارداد پشتیبانی شبکه ۱ (ماهیانه)
هزینه پشتیبانی ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان
سرور فیزیکی ۲ عدد
سوییچ شبکه ۲ عدد
کامپیوتر ۱۵ عدد
پرینتر و اسکنر ۵ عدد
فایل شیرینگ
بک‌آپ گیری
سرور حسابداری
پشتیبانی ریموت و تلفنی و حضوری
تعداد بازدید حضوری در هر ماه: ۲ نوبت
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نمونه قرارداد پشتیبانی شبکه ۲ (ماهیانه)
هزینه پشتیبانی ۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان
سرور فیزیکی ۳ عدد
سوییچ شبکه ۳ عدد
کامپیوتر ۳۰ عدد
پرینتر و اسکنر ۱۰ عدد
فایل شیرینگ
اکسس‌پوینت ۴ عدد
اینترنت ۲ عدد
آنتی ویروس سرور
بک‌آپ گیری
سرور حسابداری
سرور اتوماسیون اداری
پشتیبانی ریموت و تلفنی و حضوری
تعداد بازدید حضوری در هر ماه: ۴ نوبت
 
 
 
 
 
نمونه قرارداد پشتیبانی شبکه ۳ (ماهیانه)
هزینه پشتیبانی ۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان
سرور فیزیکی ۳ عدد
سوییچ شبکه ۳ عدد
کامپیوتر ۶۰ عدد
پرینتر و اسکنر ۱۰ عدد
فایل شیرینگ
اکسس‌پوینت ۴ عدد
روتر میکروتیک ۳ عدد
فایروال فورتی‌نت ۱ عدد
رادیو ۱ عدد
مدیریت مصرف اینترنت
مانیتورینگ شبکه
اینترنت ۴ عدد
آنتی ویروس سرور
بک‌آپ گیری
سرور حسابداری
سرور اتوماسیون اداری
پشتیبانی ریموت و تلفنی و حضوری
تعداد بازدید حضوری در هر ماه: ۶ نوبت

رکت‌ها یا سازمان‌هایی که کار خود را به تازگی شروع کرده‌اند اما بودجه کافی برای تامین هزینه نگهداری کامپیوتر ندارند، از این خدمات شبکه برای مدتی صرف نظر می‌کنند که همین موضوع موجب بروز مشکلاتی در شبکه می‌گردد. در نهایت هزینه سنگینی را به شرکت تحمیل می‌کند و یا ممکن است موقعیت‌های خوب کاری را به دلیل عدم پشتیبانی سیستم و شبکه از دست بدهند.

خدمات پشتیبانی شبکه نه تنها بر کل شبکه، بلکه در تنظیم و مدیریت اجرایی که آن را تشکیل می‌دهند نیز تمرکز دارد. برای تمامی کسب و کارها وجود کامپیوترها امری حیاتی است بنابراین صرف هزینه نگهداری و پشتیبانی برای این سیستم‌ها ضروری است. شما میتوانید با انتخاب مناسب‌ترین هزینه نگهداری کامپیوتر، مشکلات شبکه‌های کامپیوتری خود را برطرف کنید و در هزینه‌های حل مشکلات سیستم‌های کامپیوتری صرفه جویی کنید.

انواع روش های قیمت گذاری خدمات پشتیبانی شبکه:
تعرفه پشتیبانی شبکه تنها از طریق مانیتورینگ از راه دور:

در این مدل قیمت گذاری خدمات پشتیبانی شبکه تنها از طریق نظارت بر شبکه و هشدار انجام می‌شود. به عنوان مثال برای یک شرکت کوچک می‌تواند شامل آپدیت نرم افزار ها، آنتی ویروس ها و آنتی اسپم ها، پشتیبان گیری از راه دور و یا Disk Optimisation باشد که به صورت پرداخت ماهانه تسویه می‌شود. سرویس ها و خدمات درخواستی اضافه به صورت جداگانه پرداخت می‌شود.

تعرفه پشتیبانی شبکه به ازای تعداد یوزرها:

برخی از شرکت های خدمات پشتیبانی شبکه، یک تعرفه خدمات ثابت را به ازای تعداد کاربران مجموعه برای هر ماه تعیین می‌کنند. این نوع قیمت گذاری پشتیبانی شبکه به دلیل سادگی برای شرکت های کوچک با بودجه محدود بسیار مناسب است. در این روش برنامه ریزی و تخمین هزینه های آی تی هنگام افزایش نیروی کار برای کارفرما بسیار آسان‌تر می‌شود.
تعرفه پشتیبانی شبکه به ازای تعداد تجهیزات شبکه:

مدل دیگر قیمت گذاری که ارائه دهندگان خدمات پشتیبانی شبکه از آن استفاده می‌‎کنند، تعرفه پشتیبانی به ازای تعداد دستگاه ها است، مانند کامپیوتر، لپ تاپ، سرور و… . معمولاً به ازای هر نوع دستگاه یک قیمت ثابت تعیین می‌شود. هزینه پشتیبانی سرور در این مرحله حائز اهمیت است.

تعرفه پشتیبانی شبکه بر اساس بسته های خدمات:

در این روش شرکت پشتیبان شبکه چند نوع بسته را با مجموعه ای از خدمات متناسب با هم ارائه می‌دهد. معمولاً این بسته ها متناسب با بزرگی شرکت ها و تعداد تجهیزات دسته بندی می‌شود. بسته های برنزی، نقره‌ای و طلایی یک روش معمول برای نمایش و نام گذاری این بسته ها می‌باشد. این یکی از شایع ترین مدل های قیمت گذاری است اما مشکلات خود را نیز دارد و هر کدام از این بسته ها محدودیت هایی دارند.