نتکا یک خانواده‌ی بزرگ و پویاست ! به ما بپیوندید .
0

برنامه نویس ارشد شوید

چطور در ۳ مرحله ساده به یک برنامه نویس ارشد (Senior Developer) تبدیل شوید؟!

مسیر راه تبدیل شدن به برنامه نویس ارشد یک مسیر بسیار گسترده است که شما باید طی کنید. این مسئله دقیقا مسئله‌ای است که بسیاری از توسعه‌دهندگان آن را دست‌کم می‌گیرند و توجهی به آن ندارند. تبدیل شدن به برنامه‌نویس ارشد کاملا وابسته به درک تصویر بزرگ‌تر این مسیر است که بسیاری از توسعه‌دهندگانی که به‌تازگی کار خود را آغاز کرده‌اند یا حتی توسعه‌دهندگانی که در این زمینه تجربه و تخصص دارند قادر به دیدن و درک کردن آن نیستند. در واقع شما برای تبدیل شدن به یک متخصص در این زمینه و فعالیت به‌عنوان برنامه‌نویس ارشد باید به انواع تست‌ها و تست و آزمایش کدهای خود مسلط باشید، باید دیزاین پترن‌ها یا همان الگوهای طراحی را به‌خوبی بیاموزید و بتوانید در پروژه‌های خود از آنها استفاده کنید، اصول کلین کد یا برنامه‌نویسی تمیز را بیاموزید و حتما در زمان کدنویسی این اصول را رعایت کنید و بسیاری از نکات دیگر که اغلب توسعه‌دهندگان از آن غافل هستند.

 

درک عمیق از برنامه‌نویسی توسط برنامه‌نویس ارشد

تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس ارشد یک معنای بسیار مهم دیگر نیز دارد و آن این است که شما به‌جای کپی و پیست کردن پاسخ‌هایی که در سایت stack over flow وجود دارد باید سعی کنید تکنیک‌های مختلف و مفاهیم مرتبط را به‌خوبی بیاموزید و به درک عمیقی نسبت به این مفاهیم دست پیدا کنید. در واقع شما باید درک کنید که ساختن یک نرم‌افزار چیزی فراتر از کدنویسی است. شما باید از به‌خاطر سپردن قطعه کدهای مختلف دور شوید و تا جای ممکن سعی کنید تصویر کلی را درک کنید. تا زمانی که شما نتوانید تفکرات خود را به‌صورت موثر تغییر دهید هیچ‌گاه نمی‌توانید به یک توسعه‌دهنده ارشد تبدیل شوید.

 

همین عامل است که باعث می‌شود تا برخی از توسعه‌دهندگانی که به‌تازگی کار خود را آغاز کرده‌اند خیلی سریع مسیر موفقیت را طی کنند درحالی‌که برخی دیگر از برنامه‌نویسان که چندین سال تجربه دارند هنوز هم درگیر کارکردن با کدهای قدیمی هستند و هیچ پیشرفتی نداشته‌اند. شما با یادگیری و درک عمیق مفاهیم می‌توانید پله‌های پیشرفت و ترقی را در مدت‌زمان بسیار کوتاهی طی کرده و در موقعیت‌های شغلی بهتر با درآمد بالاتری مشغول به کار شوید.

علاوه بر این شما باید به‌عنوان یک برنامه‌نویس به کارکرد و عملکرد کد خود اهمیت دهید و آینده آن را نیز مورد بررسی قرار دهید. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس ارشد صحبت کنیم و سه مرحله ساده که برای این کار باید طی کنید را به طور کامل به شما آموزش دهیم. پس اگر شما هم قصد تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده ارشد را دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

نکات مهمی که پیش از تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده ارشد باید بدانید

در واقع شما برای تبدیل شدن به برنامه‌نویس ارشد باید زمانی که تمام افراد تنها از میان‌برها استفاده می‌کنند شروع به یادگیری کنید و درک خود از موضوعات مختلف را گسترش دهید. شما باید تلاش کنید تا کپی و پیست کردن کدهای موجود در اینترنت را متوقف کرده و دیدگاه خودتان را درباره مفاهیم مختلف برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار گسترش دهید. عامل بسیار مهم دیگری که می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند این است که سعی کنید تا جای ممکن به سطح بالاتری از خودآگاهی هم از نظر فنی و هم از نظر زندگی شخصی دست پیدا کنید. امروزه توسعه‌دهندگان زیادی در سراسر دنیا هستند که ادعا دارند هنوز به یک توسعه‌دهنده ارشد تبدیل نشده‌اند. دلیل این موضوع نیز این است که بسیاری از توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان تنها روی کپی و پیست کردن و استفاده هم‌زمان از ابزارهای مختلف برنامه‌نویسی تمرکز می‌کنند.

با تبدیل شدن استارتاپ‌ها به شرکت‌های چندملیتی امروزه نیاز به توسعه‌دهندگان ارشد بسیار بیشتر از گذشته احساس می‌شود. پس شما می‌توانید اطمینان حاصل کنید که با تبدیل شدن به توسعه دهنده ارشد می‌توانید در بهترین موقعیت‌های شغلی مشغول به کار شوید. امروزه روال توسعه نرم‌افزار بسیار پیچیده‌تر از گذشته است چراکه هرروزه شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه هستیم. به همین علت برای این‌که بتوانید جایگاه شغلی و حرفه‌ای خود را حفظ کنید باید روزبه‌روز سطح دانش و درک عمیقی که از حوزه توسعه نرم‌افزار و برنامه‌نویسی دارید را بهبود دهید.

گام اول: هرآنچه که نمی‌دانید را بیاموزید

اولین گام برای تبدیل شدن به برنامه‌نویس ارشد این است که هرآنچه که نمی‌دانید را بیاموزید. تا زمانی که شما درک درستی از مشکلی که در برنامه‌نویسی به وجود آمده است نداشته باشید نمی‌توانید اقدام به برطرف‌کردن آن مشکل کنید. به همین علت است که اولین گام از مسیر راه تبدیل شدن به برنامه نویس ارشد دانستن هر موضوعی است که مرتبط با کار شماست و شما با آن آشنایی ندارید. به‌عنوان یک توسعه‌دهنده احتمالا شما هرروزه با مفاهیمی مواجه خواهید شد که درک مناسبی از آنها ندارید. کتابخانه‌های جدید، ترفندها و تکنیک‌های جدید برنامه‌نویسی و کدنویسی، روش‌های جدید برای انجام یک وظیفه خاص و … از جمله موارد جدیدی هستند که شما ممکن است با آنها روبه‌رو شوید.

 

برای آشنایی بیشتر با این مفاهیم، تکنیک‌ها و کتابخانه‌ها محتواهای بسیار زیادی وجود دارند که شما می‌توانید از هریک از آنها بر اساس نیاز خود استفاده کنید. ویدئوهای موجود در یوتیوب، هزاران مقاله در وبلاگ‌های مختلف، دوره‌ها و کارگاه‌هایی که در این زمینه برگزار می‌شوند و … از جمله منابعی هستند که شما برای به‌دست‌آوردن درک عمیق از مفاهیم جدید می‌توانید از آنها استفاده کنید. علاوه بر این شما باید به طور کامل به دیزاین پترن‌ها، ساختار داده‌های پیشرفته و مقدماتی، معماری میکروسرویس‌ها، عملکرد وب، الگوریتم‌ها و دستورات git و … تسلط پیدا کنید. حال اجازه دهید تا سوالی را از شما بپرسیم، واقعا چه تعداد از فریم‌ورک‌هایی که با آنها کارکرده‌اید واقعا مهارت‌های فنی شما را ارتقا داده‌اند؟ احتمالا پاسخ شما این است که تعداد کمی از آنها این کار را برای شما انجام داده‌اند. در ادامه نکاتی را در خصوص این موضوع بیان خواهیم کرد.

 

نکات مهم درباره گام اول

به‌طورکلی زمان شما برای یادگیری بسیار محدود است و این مسئله کاملا طبیعی است که نتوانید همه چیز را در کنار هم یاد بگیرید. علاوه بر این داشتن تعدادی فریم‌ورک به‌طورکلی می‌تواند بسیار مفید باشد چراکه کار شما را سریع‌تر می‌کند ولی آیا آشنایی با ۱۰۰ دستور bash اساسا درک شما از روال توسعه نرم‌افزار را تغییر می‌دهد؟ آیا حفظ کردن الگوریتم‌های عجیب‌وغریب می‌تواند به بهبود درک شما از برنامه‌نویسی کمک کند؟ به‌احتمال زیاد پاسخ شما به این سوالات منفی است.

برای تبدیل شدن به برنامه‌نویس ارشد شما ابتدا باید سعی کنید شکافی که بین موقعیت فعلی شما و موقعیت آینده شما به‌عنوان یک توسعه‌دهنده ارشد وجود دارد را به‌خوبی درک کنید. این مسئله کاملا وابسته به میزان تجربه شما در کارکردن با شرکت‌های مختلف و انجام پروژه‌های متنوع است. شکافی که در مهارت‌های فنی شما وجود دارد مسئله‌ای نیست که شما بتوانید تنها در ۲ دقیقه آن را به‌خوبی درک کنید و با واردشدن به یکی از دوره‌های توسعه نرم‌افزار بتوانید این شکاف را از بین ببرید. برای این‌که بتوانید شاهد رشد فنی خود در یک بازه زمانی مشخص باشید باید چیزهایی که نمی‌دانید را بیاموزید و شروع به آموختن آنها کنید. برای این کار نیاز به‌صرفه زمان زیادی خواهید داشت و باید به‌صورت استراتژیک عمل کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را دریافت کنید.

 

گام دوم: فراتر از هدف ” کارکردن یک چیز” بروید

یک نکته کلیدی و بسیار مهم که باید به آن دقت داشته باشید این است که برنامه‌نویسی کار چندان سخت و پیچیده‌ای نیست. حتی یک دانش‌آموز راهنمایی نیز می‌تواند با چند خط کد یک برنامه بسازد. قسمت سخت کار این است که شما اطمینان حاصل کنید که کدهای شما در آینده نیز درست کار می‌کنند. در چنین شرایطی است که شما می‌توانید ادعای تبدیل شدن به برنامه‌نویس ارشد داشته باشید. در واقع شما باید سعی کنید کدهای خود را به شکلی بنویسید که اولا درک کردن آنها برای سایر توسعه‌دهندگان ساده باشد و دوما نگهداری و گسترش آنها چالش‌برانگیز نباشد. مسئله‌ای که در اینجا حائز اهمیت است نوشتن کدهای تمیز و ساختار دادن به کدها است که بسیاری از توسعه‌دهندگان توجه چندانی به این مسئله ندارند.

توسعه‌دهندگانی که به‌تازگی کار خود را آغاز کرده‌اند تنها به عملکرد فعلی برنامه توجه می‌کنند و این در حالی است که یک توسعه‌دهنده ارشد به عملکرد آینده برنامه و همین‌طور توسعه دادن آن نیز فکر می‌کند و آن را مدنظر قرار می‌دهد. همه توسعه‌دهندگان می‌دانند که باید کدنویسی تمیز داشته باشند ولی وقتی که زمان تحویل پروژه فرامی‌رسد بسیاری از توسعه‌دهندگان شروع به استفاده از میان‌برها کرده و ساختاری که از ابتدا ایجاد کرده‌اند را از بین می‌برند. این افراد معمولا در آن لحظه به این موضوع فکر می‌کنند که مدیر آنها تنها به ویژگی‌ها و عملکرد برنامه فکر می‌کند و ظاهر کدها چندان حائز اهمیت نیست و احتمالا در آینده این مشکلات را برطرف می‌کنند. در ادامه پروژه دیگری مطرح می‌شود و شما این پروژه را فراموش می‌کنید و پس از ماه‌ها زمانی که به این پروژه باز می‌گردید نمی‌توانید کدهایی که خودتان نوشته‌اید را درک کنید.

نکاتی مهم درباره گام دوم

زمانی که شما کدهای خود را سریع و با استفاده از میان‌برها می‌نویسید و پس از مدتی برای ویرایش کردن آنها باز می‌گردید احتمالا ویرایش یک خط کد به‌سختی یک ماژول و ویرایش کردن یک ماژول به‌سختی کل یک پروژه خواهد بود. شما ناگهان احساس می‌کنید در سیلابی از اشتباهات قرار گرفته‌اید که توسط خود شما به وجود آمده‌اند ولی شما هیچ درکی از آنها ندارید. با تبدیل شدن به برنامه‌نویس ارشد شما به این درک می‌رسید که توسط شهود خود فریب نخورید. دلیل این موضوع این است که توسعه‌دهندگان ارشد می‌دانند که استفاده از میان‌برهای بیش از اندازه می‌تواند مشکلات فنی زیادی را در کدهای آنها به وجود بیاورد و آنها مجبور می‌شوند تا شب‌های زیادی را صرف ویرایش کدهای خود کنند. به همین علت نیز از انجام چنین اقداماتی خودداری می‌کنند.

در واقع حتی اگر فشار زیادی از نظر زمانی روی توسعه‌دهندگان ارشد وجود داشته باشد آنها می‌دانند که باید کدهای خود را به بهترین شکل ممکن بنویسند و حتما باید به استانداردهایی که برای خود تعریف کرده‌اند پایبند باشند.

گام سوم: شما باید فکرکردن درباره الگوها را جایگزین حفظ کردن کنید

شما در مسیر تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس ارشد نمی‌توانید کار خود را با حفظ کردن کل مسیر پیش ببرید. اگر می‌خواهید روزی بتوانید معماری نرم‌افزارهای کاربردی را انجام دهید و نه فقط روی کدهایی که قبلا وجود داشته‌اند کار کنید باید اصولی که پشت هر وظیفه‌ای در دنیای برنامه‌نویسی وجود دارند را درک کنید. دلیل اصلی که باعث می‌شود تا برخی از توسعه‌دهندگان به حالت راکد دربیایند و نتوانند پیشرفت کنند این است که دلیل استفاده از الگوها را نمی‌دانند و درک نمی‌کنند و تنها به حفظ کردن کدهایی که در حال حاضر وجود دارند اکتفا می‌کنند. قطعا این‌طور است که بسیاری از موقعیت‌های شغلی مرتبط با برنامه‌نویس ارشد نیازی به فکرکردن زیاد ندارند، بسیاری از کارها تکراری هستند و شما می‌توانید با کدهایی که وجود دارند آنها را انجام دهید. بااین‌حال نباید فراموش کنید که فکرکردن درباره الگوها می‌تواند در آینده باعث شود تا شما به موقعیت‌های شغلی بهتری دست پیدا کرده و درآمد بیشتری نیز داشته باشید.

 

شاید این مسئله در ابتدا بسیار انتزاعی به نظر برسد ولی نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که اگر شما منطق پشت یک قطعه کد را به‌خوبی درک کنید در آینده و در موقعیت‌هایی مشابه یا حتی متفاوت می‌توانید از آن قطعه کد به شکل‌های مختلف استفاده کرده و بسیاری از مشکلات خود را به همین سادگی برطرف کنید. در واقع با این کار شما مهارت حل مسئله خود را بهبود می‌دهید و می‌توانید با چالش‌های برنامه‌نویسی مقابله کنید؛ بنابراین شما تنها یک توسعه‌دهنده معمولی نیستید که مشکلات خود را از طریق stack over flow حل کنید بلکه شما می‌۳توانید روی مسائل و مشکلاتی که برایتان به وجود می‌آید فکر کنید و راه‌حل خود را برای حل‌کردن آنها ارائه دهید.

توجه داشته باشید که این کار به‌صورت ناگهانی انجام نمی‌شود بلکه شما باید در یک بازه زمانی نسبتا بلندمدت این کار را انجام دهید تا بتوانید به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنید و به‌عنوان یک برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده ارشد شناخته شوید.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *